قاچاق «جان»

قاچاق «جان»

افزایش یکباره تقاضا برای استفاده از اقلام بهداشتی سبب شد تا برخی کارخانجات برای تامین ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نسبت به تغییر خطوط تولید خود اقدام کنند برخی از شرکت‌های دانش بنیان نیز برای رفع نیازهای جامعه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند.

به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، این در حالی بود که حتی شرکت‌های دانش بنیان ما علاوه بر تولید و صادرات ماسک های ۹۵ N، دستگاه های نانو الیاف و تولید ماسک ۹۵ N را به خارج صادر می‌کنند، درحال حاضر در هر استان یک خط تولید ماسک فعال است. پیش از شیوع ویروس کرونا، حتی برخی از شرکت‌های دولتی شرکت های دانش بنیان را قبول نداشتند، اما فرصت‌ها و تهدیدهای ایجاد شده بر اثر شیوع کرونا در کشور توانایی و قابلیت  این شرکت ها را نشان داد.

در واقع، در پی شیوع ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت در حالی نسبت به کمبود اقلام بهداشتی مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا هشدار می‌دهد که تصور عموم بر این است که کمبود این اقلام به خصوص ماسک تنها مشکل استان و یا کشور است.

این در حالی است که از ابتدای بروز و ظهور این بیماری در کشور و به خصوص آذربایجان غربی اقدامات متعددی برای تأمین، تولید و توزیع اقلام بهداشتی آغاز شد و در سالی که مزین به جهش تولید است نه تنها این نیاز مردم تأمین شد بلکه همت عمومی با حضور خیرین تا جایی پیش رفت که بخشی از این اقلام به کشورهای درخواست کننده نیز صادر می‌شود.

در حالی که به نظر می رسید با اعمال قرنطینه قدری از جهش این ویروس کاسته بود با لغو قرنطینه و بازگشت شرایط روزمره به حالت عادی، به نظر می رسید این ویروس به صورت موج دوم در کشور خودنمایی می کند به گونه ای که در اماری غیر قابل باور 200 کشته دریک روز  به صورت رسمی اعلام شد. کارشناسان بر این عقیده اند که تنها راه کنترل این ویروس استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی است  از این رو برای جلوگیری از بحران ماسک جمشید گلپور،دبیر کارگروه مقابله با کرونای وزارت صنعت با اشاره به الزام استفاده از ماسک در کشور و با توجه به شرایط قرمز در برخی استان‌ها، گفت: طبق مصوبه جدید، فعلا صادرات انواع ماسک به خارج از کشور ممنوع اعلام شد.

  بیشتر بخوانید:

جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به چشم‌‌ها

كرونا نادانی انسان را روشن‌تر ساخت

اقتصاد دیجیتال؛ ناجی کشورهای درگیر با کرونا

کرونا و تاثیر بر طراحی گوشی‌های موبایل

اقدامات گوگل برای مقابله با ویروس کرونا

 

دبیر کارگروه مقابله با کرونا وزارت صنعت با تجلیل از فعالیت بخش خصوصی و تولیدکنندگان، از راه اندازی وب سایت «باماسک» جهت عرضه ماسک استاندارد با قیمت مصوب از طریق فضای مجازی و اینترنت در راستای توسعه شبکه مجازی با همکاری سازمان بسیج اصناف کشور و بخش خصوصی خبر داد و گفت: تقویت شبکه های فروش اینترنتی مجاز توسط اصناف کشور، می تواند در این برهه علاوه بر تسهیل خرید مردم، بخشی از مشکلات و تبعات اقتصادی ناشی از کرونا برای اصناف را کاهش دهد.

اما اکنون علیرغم شرایط موجود و هشدارهای داده شده، نائب‌ رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران در رابطه با دلایل کمبود عرضه ماسک در بازار گفت: در حال حاضر تولید جوابگوی نیاز بازار است اما مهم اینجاست عده ای سودجود مواد اولیه و ماسک های تولیدی را قاچاق می کنند.

بهرام شهریاری در خصوص دلایل اختلال در توزیع و تولید ماسک در کشور که مردم را با مشکلاتی در تأمین و خرید ماسک روبه رو ساخته است، اظهار داشت: در اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی پوشاک در کنار سایر بخش ها وارد عرصه شده و با چند شیفت فعالیت اقدام به تولید ماسک کردند، در آن مقطع تولید ماسک به حدی رسید که نیاز بازار تأمین و حتی درخواست‌های متعددی بر صادارت آن مطرح شد.

وی بیان اینکه بعد از اتمام تعطیلات واحدهای تولیدی باید نیاز سایر صنایع را هم تأمین می کردند، افزود: به عنوان نمونه تعدادی از واحدهایی که تمام تمرکز خود را بر تولید ماسک قرار داده بودند باید نیاز صنایع پوشک را هم تولید می‌کردند به همین منظور ماهانه 12 روز از تولید خود را به ماسک و البسه بیمارستانی و 18 روز از فعالیت خود را صرف نیاز صنایع دیگر کرده اند.

نائب‌رئیس هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی ایران در رابطه با دلایل کمبود عرضه ماسک در بازار گفت: در حال حاضر تولید جوابگوی نیاز بازار است اما مهم اینجاست که با ممنوعیت صادرات ماسک عده ای سودجود مواد اولیه و ماسک های تولیدی را قاچاق و با چندین برابر قیمت در سایر کشورها از جمله عراق و ترکیه به فروش می رسانند. 

شهریاری تصریح کرد: تولیدکنندگان ماسک را با قیمت حدود 1500 تومان تولید می کنند اما عدم نظارت ها بر توزیع نهایی کالا عاملی شده تا  ماسک گران تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت