اقتصاد دیجیتال؛ ناجی کشورهای درگیر با کرونا

اقتصاد دیجیتال؛ ناجی کشورهای درگیر با کرونا

زمانی که پزشک چینی خبر از شیوع ویروس جدیدی به نام کرونا یا کووید - ۱۹ داد، کمتر کسی فکر می‎ کرد، این مهمان ناخوانده بتواند در کمتر از سه ماه تمام معادلات جهان را بر هم بزند. ویروسی که در ابتدا با به خطر انداختن سلامتی مردم خبرساز شد، اما سپس چالش جامعه جهانی با آن فراتر از درگیری سلامت مردم رفت و اقتصاد کشورها را به دردسر انداخت. دردسری که بعضا به قیمت تعطیلی کسب ‎و کارها و رکود در بخش ‎های مختلف اقتصاد تمام شده است.

البته در این میان، آن دسته از کسب‎ و کارهایی که به زیرساخت ‎های دیجیتالی مجهز بودند، راحت ‎تر توانستند با چالش ‎های این بیماری کنار بیایند. در گام نخست توانستند با دورکاری سلامت کارکنان خود را تامین کنند و در ادامه آن توانستند کسب ‎و کار خود را در این شرایط بحرانی بهتر از رقبای سنتی خود مدیریت کنند.
البته این تغییر رویکرد به سمت دنیای دیجیتال تنها به کسب ‎و کارها خلاصه نمی‎ شود، چرا که بسیاری از افراد عادی که این روزها قرنطینه شده‎ اند، بیش از گذشته به دنیای مجازی وابسته هستند. چه برای آن دسته از کارکنانی که مجبورند دورکاری کنند و چه برای آن دسته از افرادی که برای انجام امور روزانه اعم از امور بانک داری و برنامه تفریحی به دیجیتال پناه آوردند. در نهایت، بخش بزرگی از جامعه مانند دانش ‎آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان نیز به واسطه آموزش آنلاین برنامه ‌های درسی خود را پیش بردند.

در این میان، گروهی از کسب ‌و کارها نیز بودند که این تهدید ایام قرنطینه کرونا را به فرصت تبدیل کرده و سعی کردند فعالیت خود را در دنیای مجازی پیش ببرند. به عبارت دیگر، خدمات دیجیتالی در این دوران رونق گرفت و توانست در روزهای کرونایی نقش یک ناجی را داشته باشد و بتواند به شهروندان در رعایت قرنطینه کمک کند و در عین حال رونق بگیرد. طوری که به گفته معاون پژوهشکده سیاست‌ پژوهی و مطالعات راهبردی، بعد از شیوع کرونا، سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با بالا رفتن استفاده از فناوری‌های نوین، افزایش یافته است. به تعبیر فعالان حوزه دیجیتال، افزایش گرایش کسب‌ و کارها و شهروندان به فضای مجازی در این روزهای کرونایی تلنگری به مسوولان است تا نگاه ویژه‎ تری به توسعه اقتصاد دیجیتالی داشته باشند. از طرفی افراد نیز اهمیت آموزش‎ مهارت‎ های دیجتالی و ارتقای سواد و آگاهی در این حوزه را بیش از گذشته درک کردند. البته در عین حال، شهروندان نیز به نقش مهم کسب‎ و کارهای دیجیتالی در این روزها پی بردند، به‌ ویژه زمانی که رئیس‌جمهور در جلسه ستاد مبارزه با کرونا خواست بخشی از تامین مایحتاج مردم به فروشگاه ‌های آنلاین سپرده شده و از آنها حمایت شود.

به هر حال، همانطور که سازمان ‎های بین ‎المللی پیش‎ بینی کرده ‎اند، اقتصاد کشورها با رکودهای سنگینی مواجه خواهند شد و از رشد‎های منفی خبر داده ‎اند. به نظر می‎ رسد در این شرایط که کسب ‎و کارها و افراد به اهمیت اقتصاد دیجیتال پی برده‎ اند فرصت خوبی است که سرما‎یه ‎گذاری ‎ها و برنامه ‎های توسعه ‌ای دولت بیش از گذشته به این سمت متمرکز شود پژوهشگاه فضای مجازی در بررسی تجربه مشاغل تحت ‌تاثیر بحران کرونا در چین، نشان می ‎دهد، شیوع این ویروس فرصت ‌هایی را برای رونق صنعت تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین فراهم کرده است. البته رونق بخش دیجیتال به این دو حوزه خلاصه نمی‌شود.

 

كرونا نادانی انسان را روشن‌تر ساخت

کرونا و استخدام ۷۵ هزار نفر دیگر در آمازون

کرونا و تغییر رکورد ۱۰۰ ساله سینما

استخدام ۲۰۰۰ نیروی جدید در دیجی‌کالا بخاطر کمک در دوران کرونا

 

بررسی‌ها حاکی از آن است که شیوع ویروس کرونا فرصت‌ هایی را برای کسب ‎و کارهای آنلاین چین فراهم کرده و خواهد کرد. تحت این بیماری همه‌ گیر، شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری خارجی می‌ توانند از فناوری‌ های پیشرفته خود، سیستم خدمات آنلاین از راه دور بالغ و نقاط قوت دیگر استفاده کنند تا در مورد مدل ‌های جدید خدمات در آینده فکر شود و چنانچه با چالشی مشابه با شیوع ویروس کووید-۱۹ در آینده مواجه شدند، آن را به فرصتی برای خود تبدیل کنند. هر چه دنیای دیجیتال، در روزهای تلخ کرونایی اقبال بلند داشته و بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، اما آمار به نقل از معاون وزیر ارتباطات در توییتر نشان ‎می‌دهد برخلاف آنچه تصور می‌شود حوزه فناوری اطلاعات در نگاه اولیه آسیب کمی از بحران کرونا دیده، حدود ۷۱ درصد کسب‌ و‌ کارهای دیجیتال از این شرایط تاثیر منفی گرفته‎اند، با این حال، ۲۹ درصد کسب ‌و کارهای دیجیتال از این شرایط تاثیر مثبت گرفته‌اند. مهم‌ ترین چالش کسب‌ و ‌کارهای فناوری اطلاعات کاهش تقاضا و بعد از آن، کاهش حضور نیروی انسانی این شرکت‌ها است. بنابر این پیش ‌شرط، پر رنگ کردن نقش دیجیتال در اقتصاد کشور، تقویت زیرساخت‎های دیجیتالی است.

یادگیری از تجربه چین
پژوهشگاه فضای مجازی، اخیرا درباره تجربه مشاغل تحت ‌تاثیر بحران کرونا در چین گزارشی منتشر کرده است که نشان می ‎دهد برای مهار شیوع این بیماری بیشتر صاحبان مشاغل در چین تصمیم گرفتند تا کارمندان خود را از یکدیگر جدا کرده و شرایطی را مهیا سازند تا آنها از راه دور و در خانه کار کنند. این تصمیم منجر به تعطیلی موقت شرکت ‌هایی مانند تسلا یا اپل در این کشور آسیایی شد. البته با وجود فشار نزولی کوتاه ‌مدت، از جنبه مثبت، می‌توان انتظار داشت که پس از پایان این شیوع، چین در برخی از بخش‌ هایی که سخت‌ترین ضربه را متحمل شده است مانند بخش‌های گردشگری، فیلم و تلویزیون، سرگرمی، پذیرایی و صنایع خرده‌ فروشی دوباره رشد مصرف را تجربه کند.

علاوه ‌بر این، از آنجا که دولت‌ های مرکزی و محلی در چین به تدوین سیاست ‌هایی در جهت تقویت عملکرد کلی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ مشغول هستند، این فرصت خوبی برای شرکت ‌های جدید از جمله شرکت‌ های سرمایه ‌گذاری خارجی است که تا اواسط سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شوند. بررسی‌ها حاکی از آن است که شیوع ویروس کرونا فرصت ‌هایی را برای صنایع مراقبت‌ های پزشکی آنلاین، بیمه، صنایع مرتبط با سلامت، تجارت الکترونیک، سرگرمی‌ و آموزش آنلاین، صنایع مرتبط با کار و ارتباط از راه دور در چین فراهم کرده و خواهد کرد. در طول مدت‌ زمان شیوع ویروس کووید-۱۹، پلت ‌فرم‎های پزشکی آنلاین مانند AliHealth و Tencent HealthCare خدمات تشخیصی آنلاین را برای شهروندان ارائه داده‌اند. این امر به غربالگری بیماران مشکوک به کرونا و جدا سازی آنها از بیماران مبتلا به سرماخوردگی، کاهش کمبود منابع پزشکی آفلاین و کاهش خطرات ناشی از عفونت متقابل ناشی از تماس انسان کمک کرد. همچنین شهروندان بیشتری از درمان ‌های پزشکی به‌صورت آنلاین بهره‌مند شدند. شیوع این بیماری همچنین موجب رشد پزشکی از راه دور (Telemedicine) در چین شد. بیمارستان‌ ها به‌طور فزاینده ‌ای مایل هستند که خدمات پزشکی خود را به ‌صورت از راه دور به بیماران ارائه کنند. انتظار می‌رود طی دو تا سه سال آینده، خدمات از راه دور پزشکی گسترده‌تر شود. علاوه ‌بر این آگاهی مردم از زندگی و سلامتی افزایش ‌یافته است. این امر موجب توسعه تدارکات پزشکی، تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی در چین می‌شود و تقاضای داخلی محصولات مراقبت‌ های بهداشتی و بیمه ‌های زندگی و پزشکی را تحریک می‌کند.

در زمان اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، وب‌ سایت خرید اینترنتی چینی Taobao از فرصت بسیار خوبی برای رشد و بزرگ شدن برخوردار شد و هنگامی ‌که ویروس سارس تعصب مردم علیه خرید آنلاین را در هم شکست خود را به بزرگ‌ترین پلت ‌فرم خرید آنلاین در چین تبدیل کرد. در حال حاضر نیز با شیوع ویروس کووید-۱۹، فضای رشد برای پلت‌ فرم‌های خرید آنلاین فراهم ‌شده است. در حال حاضر برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس کووید-۱۹، مصرف‌ کنندگانی که عادت خرید آنلاین در آنها شکل‌ گرفته است به ‌احتمال ‌زیاد به‌ جای مراجعه به یک سوپرمارکت آفلاین یا به ‌جای سفارش غذا به روش حضوری، اقدام به سفارش آنلاین مواد غذایی و لوازم مورد نیاز روزانه خود می‌کنند. تجارت الکترونیکی مواد غذایی تازه در چین شاهد رشد انفجاری است.

«اقتصاد خانگی - فعالیت‌های اقتصادی در خانه» (Home Economy) که به‌طور غیرمستقیم ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، نه ‌تنها خرید آنلاین را تقویت کرد بلکه باعث افزایش بازی ‌های آنلاین و پخش زنده شد. این را می ‌توان از مقایسه گردش مالی بازی Tencent به نام «افتخار پادشاه - Honor of King» مشاهده کرد. در سال ۲۰۲۰، گردش مالی این بازی در شب سال نو چین حدود ۲میلیارد یوآن (۲۹۰ میلیون دلار آمریکا) بود، در حالی ‌که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۳/ ۱ میلیارد یوآن (۱۸۶ میلیون دلار) بود. از آنجاکه مدارس و دانشگاه‌ ها بعد از پشت ‌سر گذاشتن شیوع ویروس کرونا مجددا فعالیت‌ های فیزیکی خود را آغاز می‌کنند، آنها در طول مدت ‌زمان شیوع ویروس کووید -۱ ۹ با معرفی برنامه ‌های تدریس آنلاین و ساعتی برای دانش ‌آموزان و دانشجویان به دنبال آن هستند که برنامه‌ های آموزشی به تعویق نیفتد. دینگ ‌تاک، نرم ‌افزاری اداری است که توسط گروه علی ‌بابا ساخته ‌شده است. این نرم‌ افزار توسط مدارس، دانشگاه‌ ها، دانش ‌آموزان و دانشجویان در این دوره ویژه بسیار مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها از ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که پورت پخش زنده Tencent، حدود ۸۱ درصد از کاربران این پلت‌ فرم (آموزش آنلاین) را در اختیار دارد؛ به ‌عبارت‌ دیگر، ۷۳۰ هزار دانش ‌آموز از ۹۰۰ هزار دانش ‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی در ووهان تصمیم گرفتند از طریق درگاه پخش مستقیم Tencent به‌ صورت آنلاین آموزش ببینند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصـاد

 

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت