شهـر هنر در بـرج میـلاد

چهارمین جشنواره از جشنواره‌های تابستانی برج میلاد تهران «شهر هنر» است که از 18 تا 27 شهریورماه با حضور هنرمندان برگزار می‌شود.

 به گزارش ایسنا، جشنواره «شهر هنر» از ساعت 18 تا 23 برای علاقه‌مندان به رشته‌های هنری مانند سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و ... برگزار می‌شود.

اجرای پرفورمنس هفت هنر از جمله بخش‌های این شهر است که در این اجرا، ماهیار چرمچی نمایش تلفیقی را با عنوان «استشهادی برای رنگ‌ها» برای علاقه‌مندان نمایش می‌دهد و همزمان با این اجرا که همراه با موسیقی خواهد بود، هنرمند به‌صورت بداهه‌نگاری به خلق اثر می‌پردازد.

 

ساخت بزرگترین مجسمه شنی

همچنین در محوطه شرقی، همزمان با برگزاری جشنواره «شهر هنر» یکی از برجسته‌ترین هنرمندان در رشته مجسمه‌سازی با شن قرار است سازه برج میلاد تهران را در قالب بزرگترین مجسمه شنی برج میلاد تهران بسازد و شهروندان و بازدیدکنندگان می‌توانند در مدت 10 روز برگزاری جشنواره، مراحل ساخت آن را مشاهده کنند.

 

یادمان ملی حامی محیط زیست می‌شود

یکی دیگر از بخش‌های جشنواره «شهر هنر» جشنواره هنرهای مفهومی با شعار «آشتی مردم با طبیعت» است. در این بخش که با حضور 100 هنرمند برجسته کشوری در عرصه هنرهای مفهومی برگزار خواهد شد، حامیان محیط زیست، حجم‌سازی و فضاسازی‌های مفهومی با موضوع طبیعت خواهند کرد. از این طریق، اهمیت فضای سبز را با کمک مردم به‌شکل کاملا مفهومی به‌نمایش می‌گذارند. یکی دیگر از بخش‌های محیط زیست و هنر در این جشنواره، ساخت بزرگترین موتور بازیافتی است که قرار است برای نخستین‌بار در برج میلاد تهران ساخته شود.

 

برپایی جزیره‌های هنری

همچنین قرار است در «شهر هنر» جزیره‌های هنری در رشته‌های خط، خط-نقاشی، تصویرگری، نقاشی آبرنگ، صنایع دستی و ... با حضور هنرمندان این رشته‌ها برپا شود ور در آن‌ها، هنرمندان به‌صورت زنده اقدام به خلق آثار هنری در رشته‌های تخصصی خود می‌کنند.

 

برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی رسانه های هنری آرتکس

یکی دیگر از بخش‌های جشنواره «شهر هنر» نمایشگاه تخصصی محصولات و رسانه‌های هنری با عنوان «آرتکس» است. این نمایشگاه با هدف حمایت از فعالان عرصه تهیه، تولید، نشر و پخش آثار هنری و ایجاد بستر مناسب با هدف برقراری ارتباطی نوین با شعار «هنر برای مردم» برای نخستین‌بار برپا می‌شود.

همچنین در نمایشگاه آرتکس جمعی از فعالان حوزه هنر شامل موسسات و مراکز تهیه، تولید، پخش آثار هنری مانند نشر یساولی، موسسه رسانه‌های تصویری، موسسه آوای هنر، ایران گام، اکسیر نوین، سایت های تخصصی حوزه موسیقی، موسسه رهافیلم و ... نشریات و مجلات تخصصی حوزه هنر مانند فصلنامه حرفه هنرمند، پژوهش هنر، فیلم‌نگار حضور دارند و محصولات خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

این نمایشگاه در طبقات تجاری برج برپا خواهد شد تا بازدیدکنندگان بتوانند به‌صورت رایگان از آن دیدن کنند.

 

نمایش آثار شاخص هانیبال الخاص و سهراب سپهری

همزمان با برپایی جشنواره «شهر هنر» یک نمایشگاه نقاشی با همین عنوان در یادمان ملی ایرانیان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه قرار است آثار شاخص هانیبال الخاص و همچنین تابلویی از سهراب سپهری نمایش داده شود. این نمایشگاه شامل آثار 72 هنرمند شاخص و ارزشمند نسل‌های مختلف نقاشی و نقاشی‌خط ایران است.

نمایشگاه حاضر با آثاری هنرمندانی از جمله هانیبال الخاص، ناصر اویسی، ابراهیم الفت، ابوحمید اسدی، ابوسعید اسدی، رضا بانگیز، پیمان پیروی، امیر صادق تهرانی، رضا تقی‌پور، هادی جمالی، هادی روشن ضمیر، حکمت رحمانی، محمود زنده‌رودی، سهراب سپهری، اوژن شیر اوژن، عین‌الدین صادق‌زاده، منیژه صحی، حامد صدر ارحامی، یعقوب عمامه پیچ، سیامک عزمی، لیلا قلوبی، اسدالله کیانی، علیرضا کرمی، خلیل کویکی، فریده لاشایی، نصرت‌الله مسلمیان، احمد محمدپور، ولی فتح‌الله‌زاده، سعید نقاشیان، رضا هدایت، داور یوسفی، عادل یونسی و ... برگزار می‌شود.

این نمایشگاه پنج‌شنبه 19 شهریور ساعت 16 با سخنرانی دکتر جواد بختیاری افتتاح خواهد شد.

 

پرواز درناهای کاغذی در آسمان

همزمان با برپایی جشنواره «شهر هنر» بزرگداشت روز جهانی صلح با همکاری موسسه سرزمین «کاغذ و تا» در برج میلاد تهران برگزار می‌شود که در این برنامه علاوه بر خلق حلقه صلح کودکان جهان در برج میلاد تهران، شاهد پرواز درناهای کاغذی در آسمان برج میلاد تهران خواهیم بود.

پرواز «درناهای کاغذی» در جهت حمایت از جانبازان شیمیایی، بیماران سرطانی، و کودکان بی‌سرپرست خواهد بود که امسال این مراسم با شعار «سیمرغ شمایید، اگر یگانه شوید و یگانه شویم» این روز را گرامی می‌دارند.

در این مراسم قرار است 30 هزار درنای کاغذی برگرفته از سیمرغ‌های عطار نیشابوری که تمام آن‌ها توسط هنرمندان و ایرانیان ساخته شده است، در آسمان برج میلاد تهران به پرواز درآیند و پس از اجرای این برنامه، درناهای کاغذی برای تزیین در بیمارستان‌های ویژه کودکان، سرای سالمندان و مراکز نگهداری از جانبازان اعصاب و روان استفاده می‌شوند.

مراسم رونمایی از این پرنده‌های کاغذی 26 شهریورماه با حضور هنرمندان سینمای کشور برگزار می‌شود و نمایش درناهای کاغذی تا 30 شهریورماه ادامه خواهد داشت. تاکنون 40 کشور شامل ژاپن، هند، روسیه، افغانستان، عراق، فلسطین و ... آمادگی خود را برای حضور در این مراسم اعلام کرده‌اند.

 

برگزاری روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی

از دیگر بخش‌های این جشنواره، بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی است. در این مراسم، شعرای بنام کشور حضور خواهند داشت و ضمن برگزاری شب شعر، به نقد و بررسی اشعار فارسی خواهند پرداخت.

اجرای نقاشی طولی با موضوع سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در تاریخ 24 شهریور به مناسبت گرامیداشت این روز، برگزاری کارگاه‌های هنری موسیقی، گلیم‌بافی، شاهنامه‌خوانی و تصویرسازی ویژه کودکان، برپایی نمایشگاه تخصصی صنایع دستی از 21 شهریورماه در طبقات تجاری برج میلاد از دیگر بخش‌های جشنواره خواهد بود.

 منبع: ایسنـا

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت