دولت‌ها در برابر سارقان ارز دیجیتال: چه کسی برنده خواهد شد؟

دولت‌ها در برابر سارقان ارز دیجیتال: چه کسی برنده خواهد شد؟

یک شرکت پیشرو در تجزیه و تحلیل بلاکچین، اعلام کرد، سرقت ارزهای دیجیتال با حملات سایبری در سطح جهانی، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از دو برابر شده است.

تحقیقات TRM Labs نشان می‌دهد که این افزایش ناشی از دو عامل کلیدی است: تعداد محدودی حملات سایبری با حجم بالا و افزایش قابل توجه در ارزش ارزهای دیجیتال.

این گزارش حاکی از آن است که تا تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴، هکرها موفق به سرقت بیش از ۱.۳۸ میلیارد دلار ارز دیجیتال شده‌اند. این رقم در مقایسه با ۶۵۷ میلیون دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۳، بیانگر جهشی قابل توجه است.علاوه بر این TRM Labs گزارش می‌دهد که میانگین ارزش هر سرقت در سال جاری نسبت به سال گذشته، یک و نیم برابر افزایش یافته است.

مدیر ارشد سیاست‌گذاری در TRM Labs، ضمن اشاره به این یافته‌ها خاطرنشان کرد: «اگرچه ما شاهد تغییرات بنیادین در امنیت اکوسیستم ارزهای دیجیتال نبوده‌ایم، اما افزایش قابل توجهی در ارزش توکن‌های مختلف، از بیت‌کوین گرفته تا اتریوم (ETH) و سولانا، را نسبت به سال گذشته مشاهده کرده‌ایم.»

این افزایش ارزش، انگیزه بیشتری به مجرمان سایبری برای حمله به سرویس‌های مرتبط با ارز دیجیتال می‌دهد و در صورت موفقیت، منجر به سرقت مبالغ بالاتری می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال پس از سقوط صرافی رمزارز FTX متعلق به سم بنکمن-فرید در اواخر سال ۲۰۲۲، شاهد روند بهبودی بوده است. بیت‌کوین، به عنوان شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال، در ماه مارس سال جاری با ثبت رقم ۷۳۸۰۳.۲۵ دلار، به بالاترین سطح تاریخی خود دست یافت.

یکی از قابل توجه‌ترین سرقت‌های ارز دیجیتال در سال جاری، به صرافی ژاپنی DMM Bitcoin مربوط می‌شود که طی آن حدود ۳۸۰ میلیون دلار بیت‌کوین به سرقت رفت. این صرافی، این حادثه را یک «نشت غیرمجاز» توصیف کرد.

با وجود این که سرقت‌های کلان در حوزه ارزهای دیجیتال نادر هستند، شرکت‌های فعال در این حوزه به طور مکرر هدف حملات هک و حملات سایبری قرار می‌گیرند. این رقم در حدود ۹۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. بخشی از این مبلغ به سرقت بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری از یک شبکه بلاکچین مرتبط با بازی آنلاین Axie Infinity اختصاص دارد. ایالات متحده هکرهای کره شمالی را به این سرقت مرتبط دانسته است.