عامل نابودی فایرفاکس

عامل نابودی فایرفاکس
برخی از کاربران از کروم خوششان نمی‌آید، اما گوگل با سوءاستفاده از سلطه خود در اندروید، فضایی برای رقابت باقی نگذاشته است.

زمانی بود که مرورگر گوگل کروم، رقابت سختی با موزیلا فایرفاکس و تا حدی اینترنت اکسپلورر مایکروسافت داشت. با این حال، این دو با گذشت زمان از بین رفتند و کروم به پادشاه بلامنازع فضای وب تبدیل شد. اکنون، موزیلا از گوگل و سایر شرکت‌ها به خاطر اقدامات انحصارطلبانه‌ای که نه تنها به سقوط فایرفاکس، بلکه به محدود کردن انتخاب کاربر منجر شده است، پاسخ می‌خواهد.

موزیلا، به تازگی گزارشی منتشر کرده است که تلاش می‌کند نحوه اعمال نفوذ گوگل، اپل و مایکروسافت بر کاربران خود را در تلاش برای بهره مندی از اکوسیستم برنامه‌های خود و به نوبه خود، مرورگرشان را شرح دهد.

گوگل، مرورگر کروم و اندروید را می‌سازد، اپل، سافاری و macOS/iOS را می‌سازد و مایکروسافت اج و ویندوز را می‌سازد. همه آن‌ها، به درجات مختلف، کاربران را به سمت مرورگر‌های خود سوق داده‌اند و به طور هدفمند، تغییر به مرورگر دیگر را از طریق یکپارچه‌سازی سنگین و انبوهی از اعلانات برای جلوگیری از تغییر مرورگر، دشوار کرده‌اند.

دسترسی به گوگل از یک مرورگر غیر کروم، درخواستی را برای شما نشان می‌دهد که کروم را دانلود کنید و اگر از ویندوز استفاده می‌کنید، احتمالاً با درخواست‌های همیشگی مایکروسافت برای ترغیب شما به استفاده از مرورگر اج آشنا باشید. این استراتژی‌ها تا حدی موفقیت‌آمیز هستند و یک مزیت ناعادلانه در برابر سازمان‌های غیرانتفاعی مانند موزیلا هستند، که این نوع کشش را برای کاربران ندارند.

اینکه آیا این کل داستان در مورد اینکه چگونه فایرفاکس به عنوان یکی از مرورگر‌های برتر سقوط کرد، داستان دیگری است، اما موزیلا یک نکته دارد: اقدامات ضدرقابتی همیشه در فضای مرورگر وجود دارد و آن‌ها به طور فزاینده‌ای به یک مشکل تبدیل شده‌اند. در حالی که به نظر می‌رسد همه با استفاده از کروم کنار آمده‌اند، شرایط ایجاد شده می‌تواند به شدت با رقبای جدید خصمانه باشد.

موزیلا پیش از این، گزارش دیگری در انتقاد از یوتیوب متعلق به گوگل و ناکارآمدی روش‌های بازخورد منفی کاربران در برابر توصیه‌های ویدئویی منتشر کرده بود.