ناوگان ابرهای کنترل از راه دور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ‬

انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ یکی از داستان های جالب سال ۲۰۱۰ بود که با کش و قوس های جذاب و شنیدنی به نتیجه رسید. اما مثل اینکه این داستان تمامی ندارد و هر روز بخش تازه ای از آن را می شنویم. حالا هم نوبت ناوگان ابرهایی ماشینی است که قرار است از راه دور کنترل شوند و هوا را خنک کنند.

یکی از پیش شرط های فدراسیون جهانی فوتبال برای میزبانی قطر، ساخت ورزشگاه هایی بود که امکان کنترل دمای هوا را داشته باشند. و قطر در آن زمان حتی مدعی شد که هوای شهر محل برگزاری مسابقات را هم کنترل کرده و در حد مطلوبی نگه خواهد داشت.

البته این مساله آنچنان پرهزینه و سنگین است که تنها افرادی مانند دولت دوحه از پس آن بر آیند. طبق طرحی که تیم دکتر سعود عبدالغنی ارائه کرده است، تعدادی ابر ماشینی که با انرژی خورشیدی کار می کنند، بر فراز ورزشگاه ها پرواز کرده و دمای هوا را در حد متناسبی نگه می دارند.

دکتر غنی، رئیس گروه مکانیک و مهندسی صنعتی دانشگاه قطر می گوید که این طیاره ها از راه دور کنترل می شوند و ۱۰۰ درصد از مواد سبک وزن کربنی ساخته شده اند. هر یک از آنها هم حدود نیم میلیون دلار پول بی زبان را خواهند خورد. البته به نظر من برای چنین مراسم بزرگ و کشور ثروت مندی این چند میلیون دلار هزینه مهمی نخواهد بود!

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت