۲۰ نکته کاربردی لینکدین برای کاربران ایرانی

لینکدین شبکه اجتماعی محبوب به خصوص در میان متخصصین مشاغل مختلف است و محیطی عموما تخصصی است که در آن کارفرماها و جویندگان کار با هم می توانند در ارتباط باشند.

 linkedin در سال 2002 توسط مایکروسافت بنا نهاده شد و یک شبکه اجتماعی برای کسب و کار است که قدرتمندترین جمعیت آنلاین از متخصصین را دور هم جمع کرده است. این شبکه در واقع ابزاری است که می توانید در آن پروفایل مربوط به خودتان را بسازید و این پروفایل به منزله رزومه شما به حساب می آید یعنی افراد دیگر می توانند از رزومه شما بازدید کنند و اگر مطابق با خواسته شان بود با شما همکاری کنند. البته لینکدین فقط برای استخدام نیست و پلتفرمی است که در آن می توانید انواع مقالات از افراد مختلف را مطالعه کنید با آنها ارتباط ایجاد کنید و در حوزه های تخصصی یادگیری بیشتر به دست آوردید. هم چنین خودتان در مورد تجربیات تخصصی تان در آن مطلب منتشر کنید. یا اگر برند و بیزینسی دارید محصولتان را برای فروش در لینکدین معرفی کنید.

لینکدین برای چه کسانی مناسب است؟
لینکدین برای همه افراد ساخته شده و به نوع خاصی از افراد تعلق ندارد. فرقی نمی کند چکاره هستید. مدیر عامل یک شرکت معروف هستید یا یک کارمند ساده هستید و یا حتی یک دانشجوی سال اولی هستید که دنبال اولین کارش می گردد. linkedin برای همه افراد ساخته شده و به نوع خاصی از افراد تعلق ندارد. در واقع هر کسی که دنبال یادگیری بیشتر در حرفه تخصصی اش است یا دنبال نیروی کار است یا خود نیروی کار است می تواند از آن استفاده کند.

نحوه ساخت لینکدین و آشنایی با قسمت های مختلف
ساخت صفحه لینکدین بسیار ساده است. وارد سایت www.linkedin.com می شوید و در قسمت sign up با وارد کردن اطلاعاتی مانند نام و ایمیل و پسورد مورد نظر پیج linkedin تان را می سازید. بعد از ساخت اکانت لینکدین در قسمت بالای صفحه مواردی را می بینید که برای آشنایی بیشتر به طور خلاصه آن ها را در پایین توضیح می دهیم.

آشنایی با بخش های مختلف لینکدین
Home: به محض اینکه وارد لینکدین می شوید صفحه فید یا هوم برای شما نمایش داده می شود که در این قسمت پست هایی که دوستانتان به اشتراک گذاشته اند برای شما نمایش داده می شود.
Profile: قسمت پروفایل در واقع به منزله رزومه شماست. در این قسمت نام و فامیلتان، عکستان، عنوان شغلی تان و دانشگاهی که در آن درس خوانده اید را می توانید نمایش دهید. در قسمت های پایین تر می توانید خلاصه ای از خودتان، سوابق شغلی و مهارت هایی که دارید را اضافه کنید. دقیقا مانند درست کردن یک رزومه.
My network: در این قسمت در واقع شبکه روابط شما و کسانی که با آنها کانکت هستید را می توانید ببینید. در واقع افرادی که جز کانکشن های شما هستند همه در این قسمت هستند.
Jobs: روزانه تعداد زیادی پوزیشن شغلی توسط کارفرما ها لیست می شود. linkedin بر اساس اطلاعاتی که در پروفایلتان ارائه داده اید از مکان گرفته تا حوزه ای که در آن کار یا تحصیل کرده اید به شما شغل مرتبط را پیشنهاد می دهد.
Interests: علاوه بر کانکشن ها یا همان افرادی که با آنها در ارتباط هستید صفحات دیگری نیز مثل کمپانی های معروف وجود دارند که می توانید آن ها را فالو کنید. گروه‌های لینکدین را که مرتبط با علاقه تان باشد نیز می توانید از همین قسمت فالو کنید.
Search bar: در این قسمت می توانید افراد یا کمپانی ها را بر اساس اسمشان جستجو کنید.
Messages: ایجاد ارتباطات در linkedin از این قسمت انجام می گیرد. می توانید به افراد مختلف پیام خصوصی بفرستید و به انها درخواست همکاری بدهید و یا از کسی مشورت بگیرید.
Notification: در قسمت نوتیفیکیشن ها هر اقدامی که توسط اشخاص دیگر برای شما انجام گرفته باشد یا اتفاقی در صفحه تان افتاده باشد می توانید با خبر شوید.
Pending Invitaions: وقتی افراد دیگر در لینکدین برای شما درخواست کانکت شدن می فرستند در این قسمت ظاهر می شود که باید درخواستشان را قبول کنید تا جزو کانکشن های شما به حساب بیایند.
Recommendations: به این بخش توصیه نامه می گویند که به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول مربوط به دوستانتان است که درباره آن ها توصیه نامه نوشته اید و قسمت دوم مربوط به توصیه نامه هایی است که دیگران درباره خود شما نوشته اند.
Post: در قسمت پست می توانید تا 1300 حروف منتشر کنید. مطالب این بخش بیشتر مربوط به تجربیات کوتاه یا پرسش و پاسخ است.
Article: اگر بخواهید مطالب تخصصی و بلند بالاتری منتشر کنید باید در قسمت مقالات این کار را بکنید. این بخش محدودیت تعداد حروف ندارد و در قسمت سرچ گوگل ظاهر می‌شود.

 برای استفاده از لینکدین هم از طریق سایت آن و هم از طریق اپلیکیشن linkedin می توانید وارد شوید و بسته به نوع گوشی همراه حود می توانید اپلیکیشن مربوط به آن را از اپ استور و یا گوگل پلی دانلود کنید. البته نسخه رسمی نرم افزار linkedin فارسی برای ios یا لینکدین فارسی اندروید برای گوشی های اندرویدی وجود ندارد و باید از تنها نسخه رسمی آن که به زبان انگلیسی است استفاده کنید.

سرویس پخش ویدیو زنده لینکدین
لینکدین در اوایل سال 2019 خبر از سرویس پخش ویدیو زنده خود یا همان لایو لینکدین داد. توسط این سرویس افراد می توانند جلسات پرسش و پاسخ و سخنرانی و حتی آموزشی برای افراد دیگر برگزار کنند و آن ها هم در آن شرکت کنند. لازم به ذکر است که این نسخه قرار است ابتدا آزمایشی در آمریکا مورد استفاده قرار بگیرد. لایو لینکدین مثل ویدیو های لایو شبکه های اجتماعی دیگر نیست و معلوم نیست در اختیار همه کاربر ها قرار بگیرد یا نه بدین صورت که linkedin فرمی از دعوت نامه ها را آماده کرده است و فعلا فقط افراد دارای دعوت نامه می توانند از این سرویس استفاده کنند. باید دید که لینکدین اجازه استفاده از این سرویس را به همه کاربرانش می دهد یا خیر.

جالب است بدانید که linkedin تا سال 2017 حتی قابلیت انتشار ویدیو هم نداشت و اولین فرمت ویدیویی‌اش را در تابستان 2017 معرفی کرد و بعد از آن به دلیل رشد سود زیاد ترقیب به افزودن ویژگی های دیگر نیز شده است.

نکات پروفایل حرفه ای لینکدین
1 - از پروفایل شخصی تان به عنوان رزومه استفاده کنید
درست که پیج های کمپانی ها و بیزینس ها لینکدین را اشغال کرده اند اما هنوز هم پروفایل های شخصی بسیار مهم به حساب می آیند. خصوصا برای افرادی که جویای کار هستند ساخت رزومه در linkedin از بیشترین درجه اهمیت برخودار است و رزومه در لینکدین چیزی نیست جز پروفایل حرفه ای شما. به هر جهت تجربه نشان داده است که پروفایل های شخصی اینگیجمنت بیشتری ایجاد می کنند یعنی کاربر بیشتر مایل به تعامل با پیج های شخصی است.

از طرفی با ساخت یک پروفایل حرفه ای اگر جویای کار هستید می توانید کارفرما ها را جذب خودتان کنید و اگر در سطوح بالاتر هستید همکاری های داخلی یا بین المللی بسیاری را انجام دهید.

2 -  اطلاعاتتان را به روز نگه دارید
ممکن است زمانی که به مراحل بالاتر رسیده باشید و مهارت های جدید یاد گرفته باشید یا در پوزیشن شغلی جدیدی قرار گرفته باشید سرتان حسابی شلوغ باشد و وقت آپدیت روزمه تان را نداشته باشید. در این حالت اطلاعاتتان به صورت قبل باقی می ماند و تاثیر خوبی بر بیننده شما نمی گذارد. در این حالت افراد دیگر فکر می کنند شما به اندازه کافی اکتیو نیستید. به علاوه اینکه افراد همیشه بر اساس کلید واژه در لینکدین سرچ انجام می دهند مثلا بر اساس صنعت، شرکت، موقعیت مکانی، پوزیشن شغلی و … و اگر پروفایل را آپدیت نکنید ممکن است از عرصه جا بمانید.

3 - از عکس مناسب لینکدین استفاده کنید
بسیاری از ایرانیان را در لینکدین می بینیم که عکس پروفایل بسیار غیر حرفه ای دارند. مثلا عکس با فیلتر های غیر واقعی، عکس های طبیعت یا عکس های سلفی و مهمانی از بدترین انواع عکس برای linkedin به حساب می آیند. باید این واقعیت را پذیرفت که لینکدین مکانی تخصصی است و خطی مشی مخصوص به خودش را دارد. عکس یک پروفایل حرفه ای معمولا عکسی است که با استایل کاری شما همخوانی دارد و صورتتان را نشان می دهد.

4 - محتوای مرتبط و تخصصی بنویسید
نوشتن محتوا در linkedin معمولا سه هدف را دنبال می کند:

الف - قصه برندتان را بازگو می کند و در کل مربوط به محصولی است که ارائه می کنید.
ب - از کلید واژه هایی در آن استفاده می کنید که در سرچ ها نمایش داده شوید.
پ مطالب تخصصی منتشر می کنید و یا تجربیات کاری تان را بازگو می کنید.

نوشتن مطالب بی ربط و بسیار عمومی مانند جک و لطیفه و داستان های عامی کاری بسیار غیر حرفه ای در لینکدین به شمار می رود. باید دانست که شبکه های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند و می توانید از آنها استفاده کنید. لینکدین را با جلسات خنده و معاشرت اشتباه نگیرید.

5 - آدرس لینکدین بسازید
شاید بپرسید آدرس لینکدین چیست؟ باید گفت که در حالت معمول وقتی می خواهید آدرس پروفایل لینکدین تان را برای کسی بفرستید آدرس URL بالا را برای او کپی می کنید که بسیار آدرس بلند بالا و شامل کاراکتر های بسیار و حروف عجیب غریب است.

خوشبختانه لینکدین امکانی فراهم کرده است که آدرس پروفایلتان را تمیز و یک دست بسازید و هر وقت کسی از شما آدرس linkedin تان را درخواست کرد آن را به او ارائه کنید. برای کار باید به قسمت Me بروید و روی View profile کلیک کنید و بعد Edit public profile & URL را بزنید و آدرس تان به این شکل در می آید: WWW.linkedin.com/yourname و بسیار کار حرفه ای تر است.

6 - تمام قسمت های پروفایل‌تان را تکمیل کنید
برخی افراد پس از ساخت پروفایل linkedin آن را نیمه کاره رها می کنند. اگر می خواهید حرفه ای به نظر برسید باید تمامی قسمت های پروفایل را از عکس گرفته تا سامری و هدلاین تکمیل کنید و اطلاعات کامل ارائه دهید. البته خوشبختانه linkedin مدام به شما یادآوری می کند و اگر قسمتی از پروفایل تان را کامل نکرده باشید به شما آلارم می دهد و برای پر کردن آن قسمت راهنمایی تان می کند.

7 - موقعیت شغلی فعلی‌تان را بنویسید
بسیاری از افرادی که از شغلی استعفا داده اند و دنبال شغل جدید در لینکدین می گردند یادشان می رود موقعیت شغلی قبلی شان را از موقعیت شغلی کنونی حذف کنند و در این صورت کارفرما گمان می کند فرد مشغول به کار است و جویای کار نیست. قبل از تقاضا برای شغل موقعیت شغلی قبلی تان را از موقعیت شغلی فعلی تان پاک کنید و ان را در سوابق کاری تان بنویسید.

8 - توضیحات (Summary) بر انگیزاننده بنویسید
این قسمتی است که باید درباره خودتان بنویسید. سوابق شغلی تان، روحیات شغلی تان، توانایی‌های رهبری و … همه در این قسمت جای می گیرند. در واقع اینجا قسمتی است که می توانید خودتان را به دیگران ارائه کنید و هر چه حرفه ای تر و بر انگیزاننده تر باشد می تواند افراد بیشتری را جذب پروفایل لینکدین شما کند. از جملات خیلی کوتاه یا خیلی بلند دوری کنید و سعی کنید در سه خط خودتان را مختصرا معرفی کنید.

9 - در گروههای لینکدین عضو شوید
در لینکدین هزاران گروه تخصصی وجود دارد که می توانید در آن ها عضو شوید و محتوای ارزشمند منتشر کنید یا بخوانید. هم چنین عضویت در گروه های لینکدین بهترین فرصت است که خودتان را به بقیه بشناسانید و افراد هم فکر با خودتان را پیدا کنید و برایشان درخواست دوستی بفرستید

10 - از هشتگ های لینکدین استفاده کنید
تا چند سال پیش استفاده از هشتگ در لینکدین امکان پذیر نبود اما خوشبختانه این روز ها استفاده از هشتگ ها بسیار داغ شده اند و توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سعی کنید هشتگی استفاده کنید که مرتبط با حوزه کاری تان باشد و در هر پست بیشتر از 5 تا هشتگ استفاده نکنید. برخی هشتگ های اماده فارسی معروف که توسط کاربران ایرانی زیادی استفاده شده است به شرح زیر است: #شغل #استخدام # جویای_کار #رزومه #استارتاپ #بازاریابی_دیجیتال #کاریابی #سئو #مارکتینگ #کارآفرینی #اقتصاد #مدیریت #فرصت_شغلی #تولید_محتوا #آموزش

11 - غیر از فارسی به انگلیسی هم بنویسید
اگر به زبان انگلیسی تا حدودی تسلط دارید سعی کنید به زبان انگلیسی پست منتشر کنید. بهر حال احتمال این وجود دارد که کارفرما های خارجی به دنبال نیروی بین المللی بگردند و اگر پروفایل و مطالبتان به اندازه کافی حرفه ای باشد و از زبان انگلیسی استفاده کرده باشید می توانید یکی از انتخاب های آن ها باشید.

12 - به هر کسی درخواست کانکت شدن ندهید
بسیار در لینکدین دیده شده است که افراد برای گسترش دایره افراد و به اصطلاح کانکشن های خود به هر کسی که می بینند درخواست دوستی می فرستند. باید گفت این کار هم بسیار غیر حرفه ای است. در وهله اول دایره کانکشن های شما باید شامل افرادی باشد که می شناسید و در غیر این صورت افرادی را انتخاب کنید که مرتبط با حوزه کاری شما هستند و واقعا فکر می کنید ارزش افزوده ای برای شما ایجاد می کنند.

13 - دستاوردهایتان را نمایش دهید
همانطور که گفتیم لینکدین فضایی تخصصی است و پروفایل به منزله رزومه شماست. پس اصلا از نمایش و ارائه داشته هایتان نترسید و هر دستاوردی داشته اید را ارائه کنید حتی اگر کاری را داوطلبانه انجام داده اید ان را ضمیمه کنید. لینکدین می تواند سرزمین فرصت های شما باشد و باید از آن نهایت استفاده را بکنید.

14 - از آشنایان یا کارفرماهای فعلی خود گزینه تایید بگیرید
گزینه ای در لینکدین تحت عنوان Endorsement وجود دارد. به این معنی که اگر در مهارتی قوی باشید افرادی که شما را می شناسند در آن مهارت شما را تایید می کنند و این تایید به منزله اعتبار شماست. اگر شما هم کسی را می شناسید و از مهارتش آگاهی دارید این تایید را از او دریغ نکنید. اگر هم از مهارت خاصی برخودار هستید و دیگران فکر می کنند در آن قوی هستید از آنها بخواهید شما را تایید کنند.

15 - حداقل 50 کانکشن داشته باشید
معمولا اگر در لینکدین تعداد کانکشن های شما کمتر از 50 عدد باشد فرد مبتدی در نظر گرفته می شوید و دیگران فکر می کنند دایره ارتباطات شما بسیار محدود است. سعی کنید افراد نزدیک به تخصصتان را وارد دوستان خود بکنید و با آنها ارتباط بگیرید. البته همانطور که در نکته قبل هم اشاره کردیم درخواست فرستادن بیش از حد و بی جا هم فقط باعث کاهش کارآمدی پروفایلتان می شود پس این کار را در حد تعادل انجام دهید.

16 - اگر کارفرما هستید آگهی استخدام در لینکدین را امتحان کنید
برای ارسال آگهی استخدام در لینکدین باید از حساب کاربری خود روی آیکون Work کلیک کنید و گزینه Post a job را انتخاب کنید. بعد در این مرحله باید نام شرکت و عنوان شغلی و موقعیت مکانی را مشخص کنید و در قسمت Job description توضیحی درباره موقعیت شغلی که به دنبالش هستید بنویسید و در ادامه آن را نهایی کنید. البته بسیاری از کاربران ایرانی به دلیل عدم توانایی پرداخت با کارت های اعتباری ممکن است موقعیت های شغلی را در قالب یک پست در صفحه شان منتشر کنند.

17 - اگر کارجو هستید صفحات سازمان های مورد علاقه تان را دنبال کنید
همانطور که در نکته قبل گفتیم بسیاری از شرکت های ایرانی به دلیل عدم توانایی در پرداخت برای آگهی استخدام در لینکدین ممکن است آگهی را به صورت پست در صفحه تجاری برندشان منتشر کنند. پس اگر کارجو هستید سعی کنید صفحات سازمان های مورد علاقه تان را دنبال کنید تا به محض پست کردن آگهی استخدام آنها را ببینید و برای آن اقدام کنید.

18 - قسمت article مناسب وبلاگ نویسان
اگر وبلاگ نویس هستید قطعا پست کردن 1300 کاراکتر به کار شما نمی آید. اگر می خواهید پروفایلتان حرفه ای تر به نظر برسد موضوعاتتان را به صورت مقاله یا همان در قسمت article منتشر کنید. خوبی این روش آن است که این مقالات در موتور های جستجو قابل سرچ هستند و اگر از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرده باشید ممکن است حتی در سرچ گوگل نیز ظاهر شوید. پس این فرصت را از دست ندهید.

19 - اگر فریلنسر هستید نمونه پروژه هایتان را ارائه کنید
لینکدین موقعیت بسیار خوبی در اختیار فریلنسر ها می گذارد چرا که فریلنسر ها مدام به دنبال مشتریان جدید هستند و لینکدین فضایی بسیار مناسب است. برای جلب توجه مشتریان بیشتر خلاصه ای از نمونه کارهایتان یا برند هایی که با آنها کار کرده اید ارائه دهید تا مشتریان جدید را جذب خودتان کنید.

20 - مثبت باشید
واقعیت این است که لینکدین فضایی تخصصی است و می توانید هر چیزی راجع به شغل و تجربیاتتان بنویسید اما اگر پروفایل تان را مملو از انتقاد کنید طبیعتا عواید آموزشی نخواهد داشت. سعی کنید مطالبی منتشر کنید که دیگران را جذب کند و منتظر مطالب بعدی شما هم باشند.چرا که هر چه نرخ تعامل با پست شما بیشتر باشد پستتان برای دیگران هم نمایش داده می شود و افراد بیشتری را می توانید جذب کنید.

21- نحوه حذف اکانت لینکدین
اگر تصمیم به حذف اکانت لینکدین گرفتید کافی است وارد تنظیمات لینکدین بشوید و از ستون سمت چپ گزینه Account را انتخاب کنید و بعد Close your account را بزنید در باکسی که وجود دارد باید دلیل بستن صفحه تان را بنویسید و گزینه Continue را بزنید در مرحله بعد روی Close Account کلیک کنید و طی 72 ساعت اکانت شما حذف خواهد شد.

جمع بندی
لینکدین را می توان محبوب ترین اجتماع متخصصین به شمار آورد که پلتفرمی حرفه ای برای انواع اهداف شغلی از کاریابی تا استخدام و آموزش و … ایجاد کرده است. پروفایل حرفه ای لینکدین باعث پیشرفت های شغلی افراد خواهد شد و استفاده درست از آن می تواند به همکاری های سودمند ختم شود. اگر در سایت های آگهی استخدام و کاریابی موفق به پیدا کردن شغل نشده اید با به کارگیری نکات این مقاله لینکدین را تبدیل به رزومه حرفه ای خود کنید و نظر کارفرماها را سریع تر جلب کنید.

منبع: آکادمی دیجیتال مارکتینک - لیلا مسکوب

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت