همستر کامبت از پشت فرمان

همستر کامبت از پشت فرمان

در دنیای پرهیاهوی بازی‌های کریپتویی، همستر کامبت، در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شد. این پروژه توجهات زیادی را در جامعه‌ ارز دیجیتال به خود جلب کرد و پس از ۱۱ روز از راه‌اندازی اولیه، به رکورد قابل‌توجه ۱۱۶ میلیون کاربر رسید که تعداد آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

البته همستر، اولین گزینه نیست و نات‌کوین در این مورد پیشقدم بود، اما روش کار هر دو یکی است. همانند یک بازی کلیکر که با لمس گوشی خود، در بازی سکه دریافت می‌کنید. این سکه‌ها را خرج آپشن‌ها و گزینه‌های داخل بازی می‌کنید تا به‌صورت خودکار برای شما در بازی تولید سکه صورت بگیرد.

از طرف دیگر، در دنیای رمزارز که انواع و اقسام رمزارزها به‌صورت قارچ‌گونه با اسامی و نمادهای گوناگون، در سایه دو غول بیت‌کوین و اتریوم شکل‌گرفته‌اند، ایجاد یک سکه با نام جدید، اتفاق خاصی در این بازار نیست. این شرکت با ساخت یک رمزارز جدید و گره‌زدن آن به یک سبک بازی رایج و ارائه آن به بازی‌کنندگان، عملاً از یک اتفاق بسیار ساده و بدیهی، چندین بهره‌برداری می‌کند.

همستر کامبت، یک بازی در سبک Tap to Earn و رباتی تلگرامی است که این روز‌ها بازار آن به ویژه میان نوجوانان داغ شده و بازیکنان در همستر کامبت باید با زدن روی یک سکه، درون بازی مقدار بیشتری توکن جمع کنند.

این روزها، حتی اگر قصد خرید یا به سرپرستی گرفتن یک حیوان همستر داشته باشید و همین کلمه را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید، اولین نتایجی که برایتان نمایان می‌شود، مربوط به «همستر کامبت» است. یک ربات تلگرامی که به واسطه تبلیغات دهان به دهان، سودای کسب درآمد آسان را بدون اینکه حتی بدانند واقعا چه چیزی در انتظارشان است، به جان خیلی‌ها انداخته است. اما چه چیزی باعث شده همستر کامبت در این مدت کوتاه تا این حد در جذب مخاطب موفق باشد؟

در سال‌های اخیر، پدیده نوظهور گیمیفیکیشن، یا بازی‌وارسازی، با استفاده از مولفه‌های انگیزشی بازی و روش‌های طراحی بازی، باعث تحولات بسیاری در حوزه‌های غیر بازی شده است. این مفهوم و عملکرد آن، در زمینه‌های غیر بازی، به یک اقدام سریع در حال ظهور و یک گرایش مهم تبدیل شده است. در حال حاضر بازی‌وارسازی، یکی از تکنیک‌هایی است که می‌تواند انگیزه و مشارکت کاربران را افزایش دهد. اتفاقی که طی هفته‌های گذشته شاهد یکی از نمودهای مهم آن بودیم.

مینی‌اپِ همستر کامبت در تلگرام، به دلیل ترکیب منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری و بازی‌وارسازی، توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند تا حدی که اپلیکیشن تلگرام را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همستر کامبت از پشت فرمان

استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و مشارکت‌ها نیز نقش مهمی ایفا کرده‌اند. همستر کامبت، با بهره‌گیری از روند رو به رشد گیمیفیکیشن و ترکیب آن با سرمایه‌گذاری‌های رمزنگاری، توانسته توجه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کند.

از طرفی، این واقعیت که همستر کامبت، در تلگرام یکپارچه شده است، نیز باعث جذابیت بیشتر آن می‌شود چون موجب می‌شود کاربران بدون نیاز به دانلود برنامه جداگانه، به آن دسترسی داشته باشند.

موفقیت همستر کامبت را می‌توان به چندین عامل کلیدی نسبت داد. مکانیک‌های گیم‌پلی بازی که به راحتی قابل درک است، آن را برای کاربران در هر سنی در دسترس قرار می‌دهد، اینکه قرار باشد کاربر صرفا به صفحه گوشی ضربه بزند، اصلا کار سختی نیست. علاوه بر این، جوایز و رقابت برای کسب سکه‌های بیشتر، باعث ایجاد تعامل بین بازیکنان می‌شود.

بازیکنان همستر کامبت، می‌توانند با ضربه زدن روی آن امتیازهایی کسب کنند؛ سپس احتمال دارد بتوانند از این همستر برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند. اما ضربه زدن و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، تمام این فرآیند نیست. برای افزایش تجربه بازی، کاربران می‌توانند، در فعالیت‌های مختلف هم شرکت کنند و پاداش بگیرند.

همین ویژگی‌های اضافی، باعث می‌شود بازیکنان برای کسب اطلاعات بیشتر به بازی بازگردند. همچنین باید توجه داشت، گیمیفکیشن (بازی‌وارسازی) بر روی مکانیک‌هایی تاکید دارد که باعث ترشح دوپامین می‌شود و تمایل به بازی ادامه می‌یابد به شکلی که حتی اگر همستر، واقعا پولی به کاربر ندهد، همین امتیازها و پاداش‌های مجازی برای او جذاب خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین محرک‌های ایجاد انگیزش در بازی‌وارسازی، استفاده از محرک رشد و پیشرفت است که در اصل موجبات توسعه مهارت و نهایتا غلبه بر چالش‌ها را فراهم می‌کند. در این بخش، مفهوم چالش اهمیتی ویژه دارد. در طراحی بازی‌وار، مفهوم «رشد» بر روند سیاق امتیازدهی، نشان‌ها، تابلوی امتیازات و ... موثر است.

این محرک، به کاربران این احساس را منتقل می‌کند که صاحب چیزی هستند. هنگامی که بازیکن احساس مالکیت می‌کند، به طور ذاتی در پِی بهتر کردن آنچه که به او تعلق دارد می‌رود. این محرک در کاربر تمایل به جمع‌آوری ثروت از طریق کالاهای مجازی یا ارزهای دیجیتال در سامانه‌های بازی‌وار را ایجاد می‌کند. یکی از تکتیک‌های مورد استفاده در این مینی‌اپ تکنیک Exchangeable Points است، در این تکنیک، امتیازات برای به دست آوردن سایر اشیای با ارزش، قابل معامله است. یعنی کاربران می‌توانند از امتیازات خود، به صورت استراتژیک استفاده کنند و با مدیریت منابع خود سعی کنند اشیای با ارزش دیگری به دست آوردند.

توانمندسازی خلاقانه
توانمندسازی خلاقیت و بازخورد زمانی، اتفاق می‌افتد که کاربران در یک فرایند خلاق درگیر شده و دائما در پی کشف و شناسایی اجزای آن بوده و نهایتا ترکیبات متفاوتی را بیازمایند. در واقع بازیکنان، نه تنها نیازمند روش‌هایی برای ابراز خلاقیت خود هستند بلکه باید نتایج خلاقیت خود را ببینند و بازخوردهایی را دریافت کنند و به آن پاسخ دهند. یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در این محرک استفاده از Boosters است. بوسترها در بازی چیزهایی هستند که شما با به دست آوردنشان، می‌توانید سریع‌تر به نقطه پایانی و بُرد برسید. البته این بوسترها که تقویت‌کننده به حساب می‌آیند، ظرفیت محدودی خواهند داشت و دائمی نیستند. این تقویت‌کننده‌ها فقط در موقعیت‌های خاصی ظاهر می‌شوند و با به دست آوردن مهارت جدید متفاوت‌اند. داشتن بوستر، به افراد اجازه عملکردهای متفاوت از حالت عادی خود می‌دهد مثلا سرعت آن‌ها را به یکباره زیاد می‌کند. به همین دلیل، آن‌ها به وجد آمده و از این حرکت جدید خوشحال می‌شوند.

اشتیاق و بی‌تابی
این محرک، به معنای ایجاد اشتیاق به چیزی است که در ظاهر افراد نمی‌توانند داشته باشند. این واقعیت به افراد انگیزه می‌دهد که تمام مدت به دستیابی به آن فکر کنند.

یکی از تاکتیک‌های موثر در این محرک، محدودیت در زمان است و معروف‌ترین تکنیک‌ بازی برای ایجاد محدودیت هم تکنیک Appointment Dynamics است. یعنی دسترسی به چیزی یا توانایی انجام یک فعالیت، فقط در یک زمان مشخص و محدودی امکان داشته باشد. در این راستا، استفاده از کدهای مورس به صورت کوتاه مدت، از جمله ابزارهای کاربردی در این مینی‌اپ است.

بنابر اعلام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در مجموع می‌توان گفت این مینی‌اپ یک بازی رایانه‌ای نیست؛ چرا که بازی‌ها اهداف و قوانین مشخص دارند، اما در فرایند گیمیفیکیشن، تنها مجموعه‌ای از وظایف امتیازدار یا پاداش‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در بازی‌ها احتمال شکست خوردن و برد و باخت، محل اعراب دارد، در حالی که همان‌گونه که در این مینی اپ دیده می‌شود برد یا باخت اهمیت ندارد و همان‌گونه که مدیران تلگرام هم تاکید داشته‌اند، هدف از ایجاد آن، انگیزه‌سازی در افراد برای فعالیت در حوزه رمزارز و آشنایی با این محیط است.

نکته مهم این است که باید توجه داشت که استفاده از این مینی‌اپ، علاوه بر ایجاد فرصت سرگرمی ممکن است، به دلیل نداشتن زیرساخت‌های قانونی و مطمئن، امنیت کاربرانش را به خطر بیاندازد.

دردسرها و خطرات بازی‌های رمزارز
در اولین و سطحی‌ترین نگاه، جذب و بازگشت شمار زیادی از افراد به پیام‌رسان تلگرام، هم موجب محبوبیت و استفاده مجدد، و هم مطرح‌شدن این پیام‌رسان در سطح جهانی می‌شود. مورد مشابه بعدی، افزایش انفجاری بازدید روزانه از سرورهای تلگرام و میزان صرف زمان در برنامه است که باعث افزایش رتبه سرورها در رده‌بندی سایت‌ها می‌گردد. از طرف دیگر، تبلیغات و کسب درآمد در پس کانال‌هایی با چندین میلیون بازدیدکننده در خود تلگرام و پلتفرم‌های دیگری مثل یوتیوب، موجب جذب سرمایه‌های کلان در ابتدای پروژه می‌شود. همچنین در مرحله اعطای سکه‌های رمزارز چه در صورت صعود و چه نزول قیمت اولیه، معاملاتی پر سود نصیب صاحبان این برنامه می‌شود.

دکتر علیرضا شریفی یزدی، روان‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی، با اشاره به توجه صاحبان این برنامه‌ها به ابعاد روانشناسی و جامعه‌شناسی می‌گوید: «از نظر روان‌شناسی انسان تمایل زیادی برای رسیدن سریع به پاداش دارد؛ در واقع، سلول‌های عصبی ما با محرک‌های کوچک و کم‌ارزش بیرونی دوپامین آزادکرده و این امر باعث تشویق ما به تکرار انجام آن کار می‌شود.»

شریفی یزدی، به بعد جامعه‌شناسی این مسئله می‌پردازد و می‌گوید: «مردم به دلیل عدم احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی به دنبال راه‌های معجزه‌آسا می‌روند تا بدون زحمت به یک پول کلان برسند. به همین دلیل این مسئله در بین مردم رایج شده است.»

او تأکید می‌کند: «کسانی هم که چنین برنامه‌ای را درست کردند کاملاً از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و خلأ موجود درون جوامع جهان سوم آگاهی دارند. آنها با برنامه و اصولی این برنامه را ساختند تا به اهداف خود دست یابند.»

همستر کامبت از پشت فرمان

اگرچه نهایت ماجرای همستر ممکن است به واریز سکه‌های رمزارز ختم شود، اما این امر هزارتویی پر پیچ‌وخم است که ابتدا تا انتهای آن دردسرها و چالش‌هایی دارد. از ثبت‌نام و ساخت کیف پول مجازی گرفته تا و خریدوفروش و در نهایت انتقال به یک حساب بانکی داخلی. علاوه بر این، خود بازار رمزارز نیز به‌عنوان پرنوسان‌ترین بازارهای مالی شناخته می‌شود. رشد یا سقوط ناگهانی چند ده‌درصدی قیمت طی تنها چند دقیقه یکی از اتفاقات رایج و البته پیش‌بینی‌نشدنی این بازار است که معامله در این بازار را از طرفی بسیار وسوسه‌برانگیز، و از طرفی بسیار خطرناک و پر ریسک می‌کند.

شریفی یزدی، در پاسخ‌ به این سؤال که «آیا واقعاً می‌توان از این بازی کسب درآمد کرد و این تلاش‌ها ارزش زمان صرف شده را دارند»، توضیح می‌دهد: «بر اساس تجربه‌های گذشته این برنامه‌ها در گام اول دانه پاشی کرده و افراد را به خود جذب می‌کنند و بعد از مدتی آن پاداش حذف شده و مردم می‌مانند و اعتیاد به چنین فضایی، سرخوردگی، افسردگی، ناامیدی و وقتی که به بطالت رفته است.»

وی ادامه می‌دهد: «در هیچ کجای دنیا پول مفت به کسی داده نمی‌شود و اگر منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آنها نداشته باشد هرگز چنین کاری نمی‌کنند؛ بنابراین، چنین برنامه‌هایی در کوتاه‌مدت حتماً افراد را به پول می‌رساند. چنانچه ربات تلگرامی نات کوین به کاربرانی که قبلاً این بازی را جدی نگرفته بودند تلنگری زد. تلنگری که قدرت آن به سونامی هجوم کاربران به بازی همستر کامبت و سایر بازی‌های مشابه انجامید؛ اما این برنامه‌ها در بلندمدت نه‌تنها نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت؛ بلکه ممکن است باعث ضرر مالی و روانی شود.»

هشدار پلیس راهور
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، درباره آمار علت تصادفات در پایتخت گفت: سال گذشته ۳۶ درصد از تصادفات پایتخت و امسال نیز ۳۸ درصد از تصادفات، به علت عدم توجه به جلوی رانندگان اتفاق افتاد که این مسئله بیشتر به خاطر استفاده از تلفن همراه، در حین رانندگی است.

سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، با اشاره به فراگیری بازی همستر کامبت افزود: متاسفانه، اخیرا با فراگیر شدن این بازی یا به عبارت بهتر ربات تلگرامی، شاهد هستیم که افراد در حالات مختلف، حتی در رانندگی نیز مشغول بازی همستر هستند و به جایی اینکه توجه و تمرکز خود را به خودرو و خیابان بدهند، در حال اندازه گیری تعداد سکه‌های خود هستند که این مسئله می‌تواند باعث افزایش وقوع تصادفات جرحی و حتی فوتی شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : بازی همستر، جدا از اینکه تمرکز و توجه راننده را تحت شعاع قرار می‌دهد، به دلیل استفاده مستمر از حرکات دست و چشم، طبیعتا مانع از این می‌شود که راننده نیز به شکل تمام و کمال در خدمت رانندگی باشد.

موسوی‌پور گفت: متاسفانه حتی شاهد هستیم که موتورسواران نیز در حال انجام این بازی هستند و این مسئله برای راکبان موتورسیکلت‌ها بسیار خطرناک‌تر است، زیرا با کوچکترین بی احتیاطی، موتورسیکلت به زمین برخورد می‌کند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، از رانندگان خواست که حین رانندگی تمام حواس خود را به جلو بدهند و از تلفن همراه خود برای هر هدفی استفاده نکنند.

وی افزود: لازم است عابران پیاده هم هنگام عبور از عرض خیابان و... از توجه به این بازی پرهیز کرده و با حواس جمع وارد خیابان شوند.

همستر کامبت از پشت فرمان

همستر کامبت؛ بانک مهربانی که از مخاطبانش کلاهبرداری می‌کند
مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، با بیان اینکه همستر حدود ۳ میلیون نفر از افراد جامعه ما را به خود درگیر کرده است، گفت: این یعنی همستر و طراحان آن توانسته‌اند وارد فضا و عرصه اقتصادی کشور ما شوند.

لیلا وصالی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، با اشاره به اینکه همستر کامبت قشر جوان کشور را هدف قرار داده است، گفت: این بازی، بانک مهربانی است که از مخاطبانش کلاهبرداری می‌کند و روحیه سرمایه‌داری، زیاده خواهی و طمع را در جوانان پرورش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه همستر کامبت قشر جوان کشور ما را که سودای یک شبه پولدار شدند را در سر دارند هدف قرار داده است، اظهار داشت: افراد تصور می‌کنند، بانک مهربان یا انسان خیری در آن طرف داستان وجود دارد که صرفا با ضربه زدن روی صفحه موبایل حاضر است با دست و دلبازی فراوان، پولی را به حساب آنان واریز کند؛ در حالی که منطق این بازی‌ها مانند شرکت‌های هرمی است که تعداد کمی از افراد منتفع می‌شوند، اما تعداد کثیری از افراد ضررهای جبران‌ناپذیری می‌کنند و بستر بسیاری از کلاهبرداری‌ها هم فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه همستر، حدود ۳ میلیون نفر از افراد جامعه ما را به خود درگیر کرده است، افزود: این یعنی همستر و طراحان آن توانسته‌اند وارد فضا و عرصه اقتصادی کشور ما شوند.

این مدرس سواد رسانه‌ای، بیان کرد: اگر سطح تمول تنها یک خانواده در کشور، افزایش یا کاهش پیدا کند، می‌تواند تاثیر زیادی در اقتصاد کشور بگذارد. حالا ما شاهد این هستیم که این بازی چندین خانواده در ایران را درگیر خود کرده و ضرر و زیانی که این افراد می‌بینند، می‌تواند ضربه مهلکی را به اقتصاد کشور وارد کند.

وصالی، با تاکید بر اینکه این بازی روحیه سرمایه‌داری و زیاده خواهی و طمع را در جوانان پرورش می‌دهد، اظهارداشت: چند سالی بود که تبلیغات چنین بازی‌هایی در برخی اپلیکیشن‌ها پخش می‌شد و حس دستیابی سریع به خواسته‌ها و روحیه سرمایه‌داری را در افراد افزایش می‌داد و توانست با این تبلیغ‌ها ذهن مخاطب را آماده کند تا امروز که چنین بازی را روانه بازار کرده است.

وی گفت: از کشوری که منطق و تفکر آن سرمایه‌داری است و یک لیوان آب رایگان دست کسی نمی‌دهد، نباید توقع داشت که فقط با چند ضربه زدن روی گوشی، به صورت رایگان به حساب ما پول واریز کند.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران افزود: ما با استفاده از این برنامه و خرید و فروشی که انجام می‌دهیم، سود و آورده کلانی را نصیب صاحبان این کمپانی کردیم و حالا بخشی از همان پولی که خودمان وارد جیبشان کردیم را به تعداد کمی از مردم ما می‌دهند، تا این موضوع برای مردم باورپذیرتر شود.

وصالی، با اشاره به فضای فیلترینگ این برنامه اظهار داشت: وقتی ما از فیلترشکن برای استفاده از این برنامه استفاده می‌کنیم یعنی تمام راه‌های قانونی و حفاظت شده را دور می‌زنیم و از مسیر دیگری برای استفاده از این بازی استفاده می‌کنیم و اینجاست که دسترسی خوبی به هکرها داده‌ایم و آنها می‌توانند به راحتی به دیتاها و اطلاعات ما دست پیدا کنند.

هشدار دادگستری استان تهران درباره همستر کامبت
معاون دادگستری استان تهران، درباره بازی همستر کامبت گفت: مردم باید به این موضوع فکر کنند که آیا با ضربه زدن به یک سامانه می‌توانند کسب درآمد کنند؟

ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، گفت: مطابق گزارش ارائه شده کابران و افراد بسیاری در ایران از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند که بسیاری از آنان به فرآیند و قواعد ثبت و انتخاب صرافی و تشکیل کیف پول و نحوه معاملات آگاهی لازم را ندارند و با این همه به‌دنبال دستیابی به رمز ارزها از طریق غیر متعارف هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران، افزود: وقتی فرد با اصول ارز دیجیتال باشند ناآشنا باشند و به لحاظ عدم آگاهی، اطلاعات شخصی خود را در اختیار افراد متخلف قرار می‌دهد زمینه وقوع جرم و کلاهبرداری را ایجاده کرده و پس از آنکه سرمایه آنها از بین رفت، برای طرح شکایت به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند در حالی که باید پیش از وقوع آسیب و جرم از آن جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: ساخت و عرضه و قیمت‌گذاری رمزارزها، تحت نظارت هیچ مرجع رسمی داخلی و بین‌المللی نیست و به‌راحتی امکان از دست رفتن کامل سرمایه وجود دارد، هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران طی مصوبه‌ای، رمزارزها را مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نمی‌داند و استفاده از آن را در مبادلات داخل کشور مجاز نمی‌شمارد.

نیکوکار افزود: در راستای آگاه‌سازی و پیشگیری از وقوع جرائم، در سال گذشته ۷۰ میلیون پیامک در ۷ موضوع هشداری، در زمینه رمزارزها از طریق یکی از اپراتورهای تلفن همراه، برای مردم استان تهران ارسال شده است.

ارزیابی تهدیدات همستر کامپ توسط پلیس فتا
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا، اعلام کرد: «در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌های احتمالی بازی "همستر کامبت" هستیم.»

سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا، در باره بازی همستر گفت: فعلاً در حال ارزیابی تهدیدات و آسیب‌ها هستیم و نتیجه ارزیابی‌ها را بزودی اعلام خواهد شد.

نظام صنفی رایانه ای : همستر کامبت اصلا بازی نیست!
طراحان همستر کامبت با هوشمندی سعی کردند این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه کنند تا تلاش کند سکه یا Profit به دست بیاورد تا پس از آن طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام کنند. یعنی تلاش فرد بالاخره یک ارزشی پیدا می‌کند.

تقریبا دو هفته است که هر جایی بروید یا وارد هر جمعی شوید صحبت از «همستر کامبت» است؛ رباتی که در قالب یک بازی با وعده کسب درآمد به شکل ارز دیجیتال طراحی شده است، اما نه تنها سرگرم کننده نیست که حتی به گفته رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران (نظام صنفی رایانه‌ای) نمی‌توان نام «بازی» روی آن گذاشت اما به شکل مصطلح با این عنوان از آن یاد می‌شود.

ابوالفضل صادق، با اشاره به اینکه از نظر بازی‌سازان «همستر کامبت» در دسته بازی‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: البته طراحان این بازی سعی کردند همستر کامبت تا حدی شبیه به بازی‌های آیدل کلیکر (نوعی بازی ویدیویی که برای گروه خاصی طراحی شده است) باشد اما چون در آن تقریبا هیچ گیم‌پلی به جز ضربه زدن انجام نمی‌شود، نمی‌توان اسم بازی بر آن گذاشت.

وی تاکید کرد: می‌تون آن را اپلیکیشنی در نظر گرفت که سعی شده است تا اقتصادِ بازی روی آن اجرا شود. کاربر به واسطه اینکه حس می‌کند دارد چیزی به دست می‌آورد، مجددا به فضای آن بازمی‌گردد و نرخ بازگشت بازیکنان به بازی از این طریق افزایش می‌یابد. اقتصادِ بازی، کاربر را مجاب می‌کند تا به بازی پایبند باشد، همانگونه که در همستر کامبت ضربه زدن یا ارتقای کارت‌ها این فضا را ایجاد کرده است.

بازی موبایلی چه ویژگی‌هایی دارد؟
این بازی‌ساز، درباره ویژگی‌های لازم برای بازی‌های موبایلی، توضیح داد: بازی‌ها باید گیم پلی یا نحوه بازی کردن جذاب، داستان و تِم (ژانر) داشته باشند تا بازیکن در قالب یک روند از پیش تعیین شده، بازی کند و مراحل مختلف را با دریافت جایزه طی کند و در کل یک اقدامی انجام دهد تا بتوان نام بازی روی آن گذاشت.

رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران تاکید کرد: بازی باید بتواند فرد را سرگرم کند، اما همستر کامبت، بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر قرار باشد اسم بازی روی آن بگذاریم، همستر کامبت در دسته Play to Earnها قرار می‌گیرد؛ یعنی فرد به دنبال سرگرمی نیست و صرفا بازی می‌کند تا درآمدی به دست بیاورد. البته برخی بازی‌های Play to Earn هم هستند که وجود جنبه سرگرمی هم در آنها رعایت شده است.

تقویت جنبه درآمدزایی از بازی‌ها
وی با اشاره به اینکه استفاده از بازی‌های Play to Earn طی چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است،‌ بیان کرد: بازیکنان به سمتی رفتند که رایگان بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست آورند. این موضوع، بر بازار هم تاثیر گذاشته است و بازی‌هایی را در پرفروش‌های بازار می‌بینیم که جوایز متنوع و زیادی برای بازیکنان در نظر می‌گیرند تا فرد فکر نکند با بازی کردن در حال اتلاف وقت است.

ابوالفضل صادق افزود: حتی بازی‌سازان داخلی هم به سمت تولید بازی‌های Play to Earn رفته‌اند و اقتصاد بازی‌های خود را به این شکل طراحی کرده‌اند تا در عینِ وجود جذابیت بصری، بازیکن بتواند احساس کند چیزی به دست آورده.

موفقیت همستر کامبت در جذب مخاطب
وی درباره جنبه مالی «همستر کامبت» توضیح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال، باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار برخی افراد قرار گیرد تا دست به دست شود، اما طراحان همستر کامبت، با هوشمندی سعی کردند این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه کنند تا تلاش کند سکه یا Profit به دست بیاورد، تا پس از آن طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام کنند. یعنی تلاش فرد، بالاخره یک ارزشی پیدا می‌کند. اگر بخواهیم از این نظر همستر کامبت را بررسی کنیم، با توجه میزان مخاطبانی که جذب کرده، باید بگوییم که بسیار موفق بوده است.

هوشمندی در کاهش هزینه‌های بازاریابی
رئیس کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران ادامه داد: با این برنامه طراحی شده، همستر کامبت هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است چرا که افراد برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر، ترغیب می‌شوند آن را برای دیگران هم ارسال کنند و با این شیوه مخاطبان زیادی جذب آن می‌شوند. افزایش نرخ بازگشت به بازی، یکی از عوامل موفقیت بازی است.

وی به بازیکنان همستر کامبت هشدار داد: افراد باید مراقبت کنند تا در صورتی که ارزش این فعالیت در آن مشخص شد، هنگام نقد کردن سکه‌ها و ... اطلاعات خود را به راحتی در اختیار هر فرد و کانالی قرار ندهند، تا حسابشان خالی نشود.

 همستر کامبت از پشت فرمان

پیامدهای منفی احتمالی بازی همستر / آخر و عاقبت بازی همستر کامبت
ضربه‌زدن روی صفحه موبایل و جمع‌کردن سکه، نسخه گنج جدیدی است که به‌دست کاربران تلگرامی افتاده با این امید که سکه‌هایشان یک روز تبدیل به ارز دیجیتال شود و پولدار شوند.

اگر تا همین دیروز عده‌ای به‌خطرافتادن امنیت اطلاعات و دارایی‌های کاربران بازی همستر کامبت را گوشزد می‌کردند، عده‌ای نگران مبتلاشدن کاربران به انگشت‌ماشه‌ای و آسیب به دستان و انگشتان بودند و برخی هم تخریب‌های روانی و تیک‌گرفتن را از عوارض این بازی می‌دانستند، حالا بعد از بالاگرفتن تب همستر کامبت در ایران، هشدارهای جدی درباره دیگر خطرات و پیامدهای منفی احتمالی این بازی از هر سو به گوش می‌رسد.

یکی از این خطرات که پلیس راهور اعلام کرده، خطر بازی هنگام رانندگی است. خیلی از آنها که شب و روزشان با بازی همستر گره خورده تا از ماراتن جمع‌کردن سکه جا نمانند، حتی پشت فرمان و موقع رانندگی هم مشغول بازی هستند و به‌جای اینکه توجه و تمرکز خود را به ‌خودرو و خیابان بدهند، در حال اندازه‌گیری تعداد سکه‌های خود هستند که این مسئله می‌تواند باعث وقوع تصادفات جرحی و حتی فوتی زیادی شود.

آخر و عاقبت بازی همستر کامبت به کجا ختم می‌شود؟
جالب است بدانید که حتی برخی از عابران پیاده هم هنگام عبور از عرض خیابان در حال بازی هستند و همین باعث شده که آمار تصادفات بالا برود. خلاصه که این بازی اگر زیادی حواستان را پرت کند، نه‌تنها خطرات مالی که خطرات جانی هم می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

سونامی هجوم کاربران به بازی همستر کامبت و سایر بازی‌های مشابه را می‌توان رفتاری شبیه یورش چهار سال پیش مردم به بازار بورس دانست که افراد تابع رفتار جمعی برای کسب درآمد تضمین نشده به بازاری وارد شدند که گاه دانشی درباره آن نداشتند.

توکن‌های بازی همستر چگونه تبدیل به پول می‌شود؟
با اینکه ابهام‌های زیادی این نوع ارز در بازی همستر کامبت دارند، ازجمله اینکه منشأ استخراج آن‌ها روشن نیست و غالباً اعتبارشان از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشأ سوءاستفاده‌های زیادی می‌شوند و معامله، سرمایه‌گذاری و درآمد حاصل از آن‌ها همچنان محل سؤال است، ولی ایرانی‌ها همچنان در حال سبقت گرفتن از هم برای بازی در این مینی‌آپ و ضریب دادن به یک بیزینس خاکستری در دنیا هستند.

بر پایه آمار ضریب پیوستن ایرانی‌ها به بازار رمزارز بالاتر از میانگین جهانی است. با تبدیل شدن سکه‌های نات‌کوین به پول فقط در چند ماه اخیر، یک‌میلیون کاربر جدید به یک صرافی ایرانی رمزارز اضافه شده است. ولی بازهم معلوم نیست این سکه‌های مجازی که با ضربه زدن روی تصویر یک همستر یا وارد کردن کدهای مورس و ساختن کمبوهای روزانه تعدادشان بالا می‌رود، قرار است بالاخره در صرافی‌ها لیست شود یا نه. در این گزارش با دو تن از فعالان بازار ارز که نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند گفت‌وگو کردیم که در زیر می‌خوانید.

چه کسانی از کلیک کردن ما به پول بیشتری می‌رسند؟
محمدرضا فلفلانی، کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال درباره ابهام‌های این بازی سخن گفته و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند که باید بیشتر به آن‌ها توجه داشت. وی می‌گوید: بازی همستر کامبت به‌تازگی میان تمام قشرهای جامعه و فعالان بازارهای مالی رایج شده و حتی افرادی که هیچ آشنایی با بازار کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال ندارند را درگیر خود کرده که در نوع خود قابل توجه است. در نگاه نخست جذابیتی که این بازی برای علاقه‌مندانش ایجاد کرده ناشی از این است که احتمال دارد بتوانند از این بازی کسب درآمد داشته باشند. اما وقتی به تجارت مدل‌هایی که در صنعت بازی وجود دارد نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم عموماً در این صنعت خلق ارزش به نحوی انجام می‌شود که بتواند برای دسته‌های مختلف از ذی‌نفعانش پولساز باشد. ما باید بازی همستر را با این نگاه تحلیل کنیم که اگر با کلیک کردن می‌توانیم به پول برسیم، چه کسانی می‌توانند از این کلیک کردن ما به پول بیشتری برسند؟ آیا این کلیک کردن ما نفع مالی برای سازندگان بازی هم ایجاد می‌کند؟

این کارشناس حوزه ارز ادامه می‌دهد: در بازی همستر کامبت که یک بازی کاملاً رایگان است و در بستر پیام‌رسان تلگرام ارائه می‌شود فرد با کلیک کردن روی یک لوگو خاص می‌تواند تعدادی سکه بدست آورد و این تعداد سکه نامحدود است و هرچه بیشتر کلیک کند می‌تواند سکه بیشتری بدست بیاورد و از محل معرفی این بازی به دیگران از طریق لینک دعوتی که برایش ساخته می‌شود می‌تواند باز تعداد سکه‌های بیشتری را به صورت مضاعف بدست آورد. قاعدتاً با این توضیح جنبه سرگرمی این بازی منتفی است. نکته دیگری که باید توجه داشته باشیم؛ در گذشته نزدیک یک بازی نسبتاً مشابه‌ای تحت عنوان نات کوین داشتیم که آن هم با کلیک کردن می‌توانست به افراد سکه بدهد. پس از اینکه مدتی گذشت این سکه‌ها واقعاً تبدیل به پول شد؟ و اینکه این خلق ارزش پایدار باشد خودش یک سؤال دیگری است که طی زمان مشخص می‌شود و اینکه آیا بازی‌های دیگری هم که مشابه آن بازی می‌آیند آیا قرار است همان میزان سودآوری داشته باشند یا خیر؟ این مطلبی است که از الان نمی‌شود درباره آن اظهارنظر کرد چون ابهام‌های زیادی درباره بازی‌ها در حوزه کریپتوکارنسی وجود دارد و این ابهام‌ها هنوز هم برقرار است و در یک فضای شفاف پیش نمی‌رود و در این راستا بایستی اخبار در خصوص این بازی ازجمله لیست شدن توکن‌های حاصل از این بازی در صرافی‌های معتبر را حتماً دنبال کرد.

وی تأکید می‌کند: این احتمال وجود دارد که بعداً این قابلیت ایجاد شود که توکن‌های بازی همستر را تبدیل به پول کنیم ولی این فقط یک احتمال است و ممکن است اتفاق نیفتد. وی به مردم توصیه می‌کند به اندازه یک بازی برای این بازی همستر وقت بگذارید و به دنبال تحقق آرزوهای خویش در دل یک بازی نباشید.

توکن‌های بازی همستر چگونه تبدیل به پول می‌شود؟
میلاد یزدان‌پور، کارشناس بازارهای مالی نیز در این باره می‌گوید: بازی همستر کامبت در حدود دو ماه فعالیت خود توانسته است بیش از ۱۱۵میلیون کاربر فعال پیدا کند در این بازی شما یک صرافی ارز دیجیتال مجازی را مدیریت می‌کنید و می‌توانید با ضربه زدن روی همستر وسط صفحه، توکن‌های همستر دریافت کنید و از آن برای ارتقای صرافی تحت مدیریت خود استفاده کنید که درنهایت موجب می‌شود درآمدتان از این بازی بیشتر شود. اما آیا در پایان می‌شود از این بازی درآمد داشت؟

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد این بازی هم مثل نات کوین به زودی در صرافی‌ها لیست شود، می‌گوید: حال رفتارشناسی بازار به ما می‌گوید همه عرضه اولیه‌ها در بازار ارزهای دیجیتال پس از لیست شدن در قیمت‌های بالا معامله می‌شوند و بعد از مدتی با فروکش کردن هیجان‌ها شروع به اصلاح قیمت می‌کنند. حال می‌شود در قیمت‌های پایین این ارزها را به دید میان‌مدت خرید کرد و منتظر رشد آنان ماند. البته این موضوع قطعی نیست اما بهتر است برای پی بردن به این رفتار بازار، نوسان‌های عرضه اولیه‌های قبلی مثل نات کوین را مشاهده کنید.

پیش‌بینی پاداش پایین همستر به کاربران
در پایان باید گفت در بازی نات‌کوین، عده معدودی که در ابتدای راه با انتشار لینک دعوت، زیرمجموعه قوی جذب کردند، موفق به کسب درآمد بالا شدند، اما درآمد کاربران عادی در دامنه کمتر از یک‌میلیون تا ۵۰ میلیون قرار گرفت.

در این بازی ۳۵ میلیون کاربر فعال شدند و سرانه استخراج توسط هر کاربر حدود ۱/۶ میلیون سکه بود که در ادامه به هزارو۶۰۰ نات‌کوین تبدیل شد. سرانه درآمد هر کاربر در این بازی پس از لیست شدن این میم کوین حدود ۶۰۰ هزار تومان بود که در قیمت‌های فعلی با ارزش بازار بیش از ۲ میلیارد دلاری نات، حدود ۲ میلیون تومان ارزش دارد.

نکته اساسی این است که در بازی همستر به دلیل تجربه موفق نات، از همان ابتدا هجوم کاربران را شاهد بودیم و بخش عمده بازیگران در یک سطح قرار دارند و این یعنی کل پاداش احتمالی بازی باید میان بیشتر کاربران مساوی تقسیم شود که معنای آن پایین بودن پاداش خواهد بود، چراکه به قول معروف پول از شلوغی بدش می‌آید و هر کاری که همه انجام دهند، سود زیادی نخواهد داشت.

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت