مُد و پشتوانه فرهنگی

پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: این دانشگاه به دلیل یدک کشیدن نام فرهنگ، مسئولیت بزرگی را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داریوش ارجمند در مراسم تجلیل از 200 دانش آموخته دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به شعر «درخت تو گر بار دانش بگیرد/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را» اظهار کرد: این شعر درست است، اما برای چه باید چرخ نیلوفری را به زیر آورد؟ دنیای ما دنیای قریبی است؛ باید گفت همه این راه‌ها را می‌رویم تا به کمال انسانی برسیم. اگر چرخ نیلوفری را به زیر می‌آوریم، برای دستیابی به کمال انسانی است و این کمال محقق نمی‌شود، مگر اینکه پایه‌هایش در دوران جوانی به اماکن مقدسی مانند دانشگاه شکل بگیرد.

 وی با تاکید بر اینکه "نباید به اینکه صاحب علم و دانش هستیم بسنده کنیم" گفت: در دنیای امروز کشورهای ابرقدرتی که از لحاظ علمی قوی هستند اگر یک حادثه طبیعی مانند سیل و طوفان رخ دهد همه برندگان نوبل فقط می‌توانند نگاه کنند. باید گفت، جایگاه رفیع انسان بندگی کردن خداوند است. درست است که بارها توصیه شده "ز گهواره تا گور دانش بجوی"، اما دنیای ما دنیای کمّیت‌ها است.

بازیگر سریال «ستایش» ادامه داد: آدم‌ها در دنیای امروز به خاطر داشتن‌های بیشتر تکریم می‌شوند، هرچه حساب بانکی یک فرد بیشتر باشد آن شخص محترم‌تر است. اکنون همه چیز در دنیا براساس کمّیت ارزشیابی می‌شود، در حالی که مردم ایران از ابتدا کیفی بودند. مردم ایران هرگز مانند عرب‌ها بت‌پرست نبودند و این افتخار ملت است. حراست از تاریخ 10 هزار ساله کشور و این کیفیت برعهده ما است.

ارجمند با بیان اینکه کشور ایران هرگز برای به دست آوردن کمّیت بیشتر با هیچ همسایه‌ای وارد جنگ نشده است افزود: فرهنگ ما سرشار از آموزه‌های این چنینی است. دانش آموختگان وظیفه مهمی برای تغییر جهان و تغییر معانی غلط بر عهده دارند.

 وی در ادامه با اشاره به فرهنگ عاشورا اظهار کرد: در فرهنگ عاشورا همه فرهنگ‌ها مستتر است. در همین فرهنگ است که کیفیت بر کمّیت پیشرو بوده است.

 هنرمند پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با بیان اینکه اکنون دو مشکل عظیم برای جوانان وجود دارد توضیح داد: مشکل اول القای کمّیت است. به جوانان این طور القا شده است که به خاطر داشته‌های بیشتر در مادیات محترم می‌شوند و باید به افرادی که دارای مادیات بیشتر هستند احترام بگذارند. اما این دانشگاه که نام فرهنگ را یدک می‌کشد باید از این نگاه‌ها مبرا باشد.

این دانشگاه مسئولیت بزرگی در اسم خود دارد و من معتقدم که فرهنگ مقدس‌ترین داشته‌ی بشریت است. باید علم و فرهنگ را آنطور که خدا می‌خواهد داشته باشیم.

ارجمند در ادامه گفت: آنچه که در خیابان‌های تهران بیش از هر چیز بیشتر جلب توجه می‌کند، رستوران‌ها و بانک‌های مختلف است. شما به عنوان افرادی که آینده کشور را در دست دارید باید نسبت به این مسائل آگاه باشید.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف گفت: کشور ایران در دانش سرافراز است و این امر را می‌توان از پیشرفت‌های حاصل شده در انرژی هسته‌ای پژوهشگاه رویان و غیره دریافت کرد، اما باید گفت افرادی که به این پیشرفت‌ها نائل می‌شوند به منظور ویران کردن طبیعت این کار را انجام نمی‌دهند؛ این در حالی است که فلسفه اروپا بر این مبنا استوار بود که انسان باید بر طبیعت مسلط باشد.

هنرمند پیشکسوت سینمای ایران با تاکید بر اینکه بزرگترین دانشگاه، جامعه است اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان باید در نظر داشته باشند جدا از علم و دانشی که در دانشگاه فرامی‌گیرند، بی‌واسطه معاینه عینی در جامعه داشته باشند؛ زیرا جامعه و توجه به مردم و دریافت نیازهای آنها بزرگترین دانشگاه است. مُد منطقی دارد و باید پشتوانه فرهنگی داشته باشد.

ارجمند با بیان اینکه مشکل دیگر مواجه با جوانان امروز فرم و محتوا است اظهار کرد: جوانان ما فرم‌گرا هستند. اکنون در خیابان‌ها مشاهده می‌شود که جوانان ما به شکل‌های مختلف و عجیب و قریب ظاهر می‌شوند. من مخالف مد نیستم، اما عقیده دارم مُد منطقی دارد و باید پشتوانه فرهنگی داشته باشد. فرم‌گرایی تاثیر خود را در محتوای ما می‌گذارد. زیرا پشت هر فرمی محتوایی دارد و ما باید نسبت به این محتوا هشیار باشیم و بپرسیم که پشت هر فرم و مدی چه محتوایی وجود دارد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ نیز باید به صورت محتوایی دانشجوی این دانشگاه باشند، نه به صورت فرمالیستی زیرا یدک کشیدن کلمه فرهنگ بسیار دشوار است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اخلاق گفت: تنها امری که ما را نگه می‌دارد اخلاق است، نام دانشگاه شما علم و فرهنگ است و واقعا مقدس‌تر از فرهنگ چه چیزی داریم.

پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت بنیان خانواده اظهار کرد: شما در محکم‌تر کردن بنیان خانواده موظف هستید زیرا این نهاد مقدس‌تری نهاد است که در حال از بین رفتن در جامعه ما است و اگر این سلول اولیه جامعه بشری سرطانی شود هرچه هست را نابود می‌کند. دنیای امروز افراد را به تنها بودن تشویق می کند در حالی که هنوز در کشور ایران غیرت و تعصب به خانواده وجود دارد.

ارجمند با بیان اینکه بزرگترین وظیفه زن در جهان مادر شدن است افزود: بزرگترین وظیفه مرد نیز تهیه کردن امکانات برای زن در حال ادامه دادن به حیات است.

 منبع: ایسنـا

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت