روش سؤال از هوش مصنوعی و آموزش نوشتن بهترین پرامپت

روش سؤال از هوش مصنوعی و آموزش نوشتن بهترین پرامپت

اگر اطلاعات هوش مصنوعی را مثل دریا در نظر بگیریم، پرامپت ظرفی است که با کمک آن، از این داده‌ها برمی‌دارید. هرقدر جزئیات دستور بیشتر باشد، ظرفیت آن برای گرفتن خروجی باکیفیت، عمیق و تخصصی بالا می‌رود.

پرامپت‌نویسی برای هر هوش مصنوعی، شکل متفاوتی دارد؛ پرامپت برای میدجورنی و تصویرسازها یک روش دارد و دستور Chat GPT به روش دیگر.

برای میدجورنی، اول باید ساختار اصلی تصویر را شرح دهید. برای نمونه، باید بگویید: تصویری از برج آزادی تهران در یک صبح نیمه ابری بهاری. بعد جزئیات بیشتری از عکس موردنظر به آن دهید: خودروها در اطراف میدان حرکت می‌کنند، چند نفر در محوطۀ میدان راه می‌روند و جزئیاتی شبیه به این.

در قدم بعد، نوع عکس را برای میدجورنی توضیح دهید. یک عکس واقعی می‌خواهید یا یک تصویر انتزاعی که مثلاً در سال ۱۵۰۰ از این برج ثبت شده است؟ همۀ این اطلاعات را به ابزار بگویید. برای رسیدن به یک عکس واقعی‌تر، نوع دوربین و لنز آن، کادربندی، نورپردازی و… را هم توضیح دهید. بیایید مثال آن را ببینیم:

Create a realistic image of Tehran’s Azadi Tower on a partly cloudy spring morning. Cars move around the square and some people walk around the square. This photo was taken with the Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM lens. The lighting of the image should be from the right side of the image

اگر نقاشی برج آزادی را می‌خواهید، سبک آن را معرفی و نمونه‌هایی ارائه کنید. مثلاً بگویید: نقاشی رنگ روغن به سبک امپرسیونیسم با الهام از آثار کلود مونه؛ همین‌قدر دقیق!

Create a picture of Tehran’s Azadi Tower on a partly cloudy spring morning. Cars move around the square and some people walk around the square. Design this photo as an oil painting in impressionism style and inspired by the works of Claude Monet

خروجی هر ۲ دستور را در تصویر زیر ببینید:

 روش سؤال از هوش مصنوعی و آموزش نوشتن بهترین پرامپت

ولی پرامپت‌نویسی هوش مصنوعی برای ابزارهایی مثل ChatGPT شکل دیگری دارد. اولین قدم برای رسیدن به یک دستور خوب، شروع کار با فعل‌های امری است؛ مثلاً Write یا Explain. البته این برای پرامپت‌های انگلیسی است. اگر فارسی می‌نویسید، جمله را دستوری بنویسید. برای مثال بگویید: ایده‌هایی برای پست اینستاگرام بنویس.

بعد از آن اطلاعات بیشتری دربارۀ مخاطب هدف، صنعتی که در آن کار می‌کنید، لحن و قالب محتوا، پیام و هدف از تولید محتوا به ابزار دهید.

مثلاً اگر متنی برای پست لینکدین می‌خواهید، همۀ این جزئیات را بگویید و در آخر، تعداد کلمات را هم اضافه کنید. حتی می‌توانید ایده‌هایی برای نوشتن قلاب، CTA و… هم بگیرید. مثلاً نمونۀ زیر را ببینید:

 روش سؤال از هوش مصنوعی و آموزش نوشتن بهترین پرامپت

ترجمه: یک متن برای پست اینستاگرام یک فروشگاه لوازم آرایشی به زبان فارسی بنویس و در آن، محصول بالم لب را معرفی کن. مخاطب هدف این صفحه، خانم های ۲۰ تا ۴۵ ساله هستند. لحن محتوا دوستانه و اعتمادساز باشد. این محتوا قرار است به‌صورت یک پست اسلایدی در ۵ صفحه منتشر شود. در آخر هم یک CTA مناسب قرار بده.

در مجموع، نوشتن پرامپت خوب با رعایت ساختار زیر ممکن می‌شود:
درخواست و هدف
درخواست خود را واضح بیان کنید و هدفی را که از این درخواست دارید، توضیح دهید؛ مثلاً ایدۀ نوشتن سناریوی ویدئو برای معرفی محصول.

دستورالعمل
وقتی دستورالعمل مشخصی به ابزار دهید، طبق همان عمل می‌کند تا به نتیجۀ موردنظر شما برسد؛ ولی اگر این چهارچوب را مشخص نکنید، کار با ابزار زمان خیلی بیشتری از شما می‌گیرد و در آخر، به خروجی باکیفیتی هم نمی‌رسید.

زمینه
دستور را طوری توضیح دهید که هوش مصنوعی خود را در آن موقعیت ببیند. این‌طوری خروجی کار به چیزی که می‌خواهید، نزدیک‌تر می‌شود. اگر با هوش مصنوعی تولید عکس کار می‌کنید، از جزئیات محیط بگویید. ولی برای کار با هوش مصنوعی متنی از نوع صنعت، مخاطب هدف و… صحبت کنید.

تنظیمات
اگر قرار است هوش مصنوعی از وسیلۀ خاصی در کار خود استفاده کند (مثلاً لنز یا دوربین)، سبک مشخصی را به کار بگیرد (مثل رئال) یا متن را با ایده‌گرفتن از یک نمونۀ خاص بنویسد، همۀ این اطلاعات را در پرامپت بنویسید.

سؤال دیگری که دربارۀ پرامپت‌ها وجود دارد، طول آن‌ها است. یک پرامپت باید چند کاراکتر یا کلمه باشد؟

جواب این سؤال هم به خود هوش مصنوعی بستگی دارد. مثلاً میدجورنی با پرامپت‌های ۶۰ کلمه‌ای هم خوب کار می‌کند؛ ولی پرامپت هوش مصنوعی دیگری مثل Stable Diffusion بهتر است زیر ۳۸۰ کاراکتر باشد تا خروجی بهتری ایجاد شود.

در مجموع، یک پرامپت نه باید آن‌قدر کوتاه باشد که هیچ جزئیاتی به هوش مصنوعی ندهد، نه آن‌قدر طولانی شود که آن را گیج کند. وقتی خودتان دستورهای بیشتری را تست کنید، بهتر متوجه می‌شوید که با چه تعداد کلمه، خروجی بهتری می‌گیرید.

۷ نکته برای پرامپت‌نویسی هوش مصنوعی
۱. بدانید هوش مصنوعی چه توانایی‌هایی دارد
۲. مثل یک فرد با او صحبت کنید
۳. از هوش مصنوعی نخواهید چند کار انجام دهد
۴. جزئیات صحنه و زمینه را جدی بگیرید
۵. به هوش مصنوعی هویت دهید
۶. از نمونه‌های آماده استفاده کنید تا به پرامپت خود برسید
۷. محدودیت‌ها را مشخص کنید