سخنان شمس لنـگرودی درباره کتـاب و سینمـا

شمس لنگرودی شاعر و پژوهشگر ادبی که چندی است حضور در سینما را تجربه کرده معتقد است: "کتاب، مبنای سینما است."

 به گزارش ایسنا، شمس لنگرودی که به خاطر فعالیت‌های سینمایی خود در نخستین جشن «سینما و کتاب» تجلیل خواهد شد، درباره تاثیر شاعر بودن بر کار بازیگری گفت: «به این موضوع به صورت دقیق فکر نکرده‌ام، اما پیش از انقلاب در حدود سال 55-56 در کلاس‌های آناهیتا زیر نظر آقای مصطفی اسکویی دوره بازیگری گذراندم.»

لنگرودی درباره هدف خود از شرکت در این کلاس بازیگری گفت:«آن موقع قصدم بازیگر شدن نبود. می‌خواستم با شرکت در این کلاس‌ها در اجزا و اشیاء بیشتر دقت کنم.»

بازیگر فیلم «احتمال باران اسیدی» در پاسخ به این پرسش که آیا هدفی که می‌خواست محقق شد، یا نه، بیان کرد:«نمی‌دانم این اتفاق افتاد، یا نه، اما بعدها در یادداشت‌های نیما یوشیج و همچنین پابلو نرودا این موضوع را خواندم و متوجه شدم که از دقت در اشیاء و عناصر می‌توان در شاعرانگی به حس مورد نظر رسید.»

این شاعر درباره تاثیر کتاب بر سینما نیز توضیح داد:«به هر ترتیب کتاب، مبنای سینما است. همان‌طور که به سینما هنر هفتم می‌گویند، این هنر مجموعه‌ای از هنرها را شامل می‌شود. سینما همان‌گونه که رنگ را از نقاشی می‌گیرد، داستان را هم از کتاب باید بگیرد.»

شاعر مجموعه «تعادل روز بر انگشتم» اعتقاد دارد که سینما و کتاب دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و در این‌باره هم چنین بیان کرد:«سینما و کتاب، مقولات جدایی هستند. همان‌گونه که همه اهل قلم به سینما علاقه ندارند، یا اگر داشته باشند، توانایی ورود به این عرصه را ندارند، در حوزه سینما هم همه به کتاب علاقه‌مند نیستند یا نمی‌توانند کتاب بنویسند.»

بازیگر فیلم «پنج تا پنج» ادامه داد:«کم اتفاق می‌افتد که عده‌ای به هر دو مقوله یا به چند هنر علاقه‌مند باشند. به نظر من علاقه مهم نیست؛ مهم انگیزه‌ای است که برای پیگیری این علاقه وجود دارد.»

وی که در فیلم «فلامینگوی شماره 13» نیز بازی کرده است، با بیان این‌که هر مقوله‌ای برای این که ادامه یابد، باید کیفیت لازم را داشته باشد، درباره تداوم جشن «سینما و کتاب» نیز گفت:«برای سال‌های آینده باید به کیفیت کتاب‌هایی که هنرمندان سینما نوشته‌اند، بیشتر اهمیت داده شود. هر مقوله‌ای وقتی ادامه پیدا می‌کند که کیفیت داشته باشد. در جشن «سینما و کتاب»، کتاب‌هایی که نوشته شده و فیلم‌هایی که مطرح می‌شود، باید کیفیت لازم را دارا باشد تا این جشن بتواند در سال‌های آینده نیز تداوم یابد.»

در نخستین جشن سینما و کتاب از سینماگرانی که در فاصله سال‌های 93 و 94 در زمینه تالیف کتاب فعالیت داشته‌اند و همچنین نویسندگان و شاعرانی که به نوعی در عرصه سینما فعال بوده‌اند، تجلیل خواهد شد و شمس لنگرودی نیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

نخستین جشن «سینما و کتاب» توسط خانه کتاب و خانه هنرمندان ایران عصر شنبه 21 شهریور ساعت 18:30 در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنـا

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت