تأثیر مخرب «کووید-۱۹» بر سلامت روان جامعه

تأثیر مخرب «کووید-۱۹» بر سلامت روان جامعه

«کووید-١٩» در کنار همه عوارض آشکار جسمانی که برای فرد ایجاد و عملکرد بدن را مختل می‌کند، پیامدهایی را نیز بر سلامت روان او می‌گذارد که به‌نوعی، از آثار ثانویه‌اش محسوب می‌شود.

تبعات این بیماری از این‌ منظر بسیار گسترده است و طیفی متنوع از استرس، نگرانی، ترس، اندوه، وسواس و ... را به‌ دنبال دارد.

اختلالاتی که ممکن است بر یکسری از افراد در دوران قرنطینه حادث شود یا نگرانیِ نزدیکان فرد فوت‌شده دراثر ابتلا به این بیماری که احتمال سرایت را در آن‌ها افزایش می‌دهد، پنهان‌کردنِ بیماری به‌خاطرِ وحشت از انگ‌خوردن، ترس از حضورهای اجباری در اجتماع، یأس ناشی از مرور اخبار منفی در دوران پاندمی، اجبار به رعایت محدودیت‌ها، فشار اقتصادی و ترس ازدست‌دادنِ شغل، چالش‌های زیست و مراوده طولانی‌مدت با اطرافیان در یک محیط، تلاش مضاعف برای نگهداری از کودکان به‌علتِ تعطیلیِ مدارس و مهدهای کودک، شنیدن خبر مرگ آشنایان و ... باعث شده که این رویداد، لطمات بعضاً جبران‌ناپذیری بر سلامت روان افراد جامعه وارد سازد که برای مقابله با آن‌، مداخله‌ متخصصین و کارشناسانِ امر، ضروری به‌نظر می‌رسد.

پژوهشکده SSRS و صندوق رفاه عمومی آمریکا» (TCF) به‌تازگی تحقیقاتی مشترک دراین‌‌‌باره انجام داده‌اند که خلاصه نتایج آن در ‌تاریخِ ٦ اوت ٢٠٢٠ در سایت Commonwealth Fund به ‌انتشار رسیده است.

نظرسنجیِ کارشناسان این‌ دو مجموعه در ١٠ کشور با درآمد بالا (کشورهای غنی و رشدیافته به ‌لحاظِ اقتصادی) نشان داده که یک‌سوم مردم «آمریکا» طی دوران شیوع کروناویروس، مشکلات روانی یا اختلالاتی نظیرِ اضطراب، افسردگی، استرس، غم و ... را تجربه کرده‌اند.

  بیشتر بخوانید:

دورکاری کارمندان مایکروسافت تا سال 2021

اخراج ۹۶۰ نفر دیگر از مایکروسافت

تمدید دورکاری کارمندان گوگل به‌مدت یک سال

قاچاق «جان»

کارکنان گوگل و فیس بوک و کار در خانه تا پایان 2020

ویروس کرونا ۹ روز روی تلفن همراه زنده می‌ماند

اقدامات گوگل برای مقابله با ویروس کرونا

به‌عبارتی، این کشور با ٣٣ درصد جمعیت آسیب ‌دیده از بُعد سلامت روان، در رده نخست این بررسی می‌ایستد. نکته جالب در این بررسی، حضور کشور کانادا در رده دوم است که به‌زعمِ تبلیغاتِ برون‌مرزی به‌جهتِ نمایش عادی‌بودن وضعیت در آنجا و اینکه همه‌چیز تحتِ‌کنترل بوده و بهترین تلاش‌ها برای رفاه حال مردم در زمان کرونا صورت گرفته؛ ٢٦درصد از پاسخگویان به پرسش‌های متخصصین SSRS اظهار کرده‌اند که بسیار مضطرب و حتی دچار افسردگی یا سایر مشکلات مربوط به روان شده‌اند.

کمترین نرخ بروز این‌گونه عوارض بین این کشورها را در مردم نروژ با ١٠درصد می‌توان دید.

نکته جالب‌ توجه دیگر این ‌است‌ که به‌ دلایلی نامشخص، در انتشار نهایی این گزارش، داده‌های مربوط به کشور آلمان، از این نظرسنجی بیرون گذاشته شد!

آمریکا                  ٣٣درصد

کانادا                   ٢٦درصد

بریتانیا                 ٢٦درصد

فرانسه               ٢٤درصد

استرالیا               ٢٤درصد

نیوزیلند               ٢٣درصد

سوئد                  ١٨درصد

هلند                   ١٤درصد

نروژ                    ١٠درصد

 

منبع: روزنامه سایه - مصطفی رفعت

 

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت