با نگاه حماسی عکس‌های متفاوت بگیرید

در اکثر نوشته‌ها و آموزش‌های عکاسی، غالبا به اثزگذاری تصاویر و عوامل موثر بر آن پرداخته می‌شود. اما گاهی اوقات دوست داریم از انجام کارهای معمولی جدا شویم و امور متفاوت را تجربه کنیم. عکاسی حماسی (Epic Photography) یکی از این تفاوت‌هاست. اینکه تصاویر را طوری نمایش دهیم که اندکی با واقعیت آن‌ها فرق داشته باشد. 

شما هر روز برای رفتن به محل کار، از مقابل تعداد زیادی ساختمان عبور می‌کنید. می‌توان با جادوی دوربین، به شکلی از یکی از این ساختمان‌ها عکس گرفت، که شما تصور کنید هیچ وقت آن را ندیده‌اید یا از مقابل آن عبور نکرده‌اید. این کار نیاز به تمرین، اندکی خلاقیت و آموزش دارد.

عکاسی متفاوت و البته تاثیر گذار، می‌تواند شما را به عنوان یک هنرمند منحصر به فرد نشان دهد. از آنجا که اصول اولیه عکاسی، تقریبا مشابه و همه گیر هستند، اکثر افراد می‌توانند عکس‌های با کیفیت ثبت کنند. بنابراین عکس‌هایی که ظاهری خاص یا زاویه‌ای متفاوت از بقیه دارند، می‌توانند ما را در ذهن بیننده اثر ماندگار کنند.

همان طور که انتظار دارید، برای رسیدن به این تفاوت، باید متفاوت عکاسی کنید. البته که افراط و تفریط در هر کاری، کیفیت آن را کاهش می‌دهد. پس باید یاد بگیرید هر چیزی را سر جای خودش بگذارید و از بزرگ نمایی بیش از حد سوژه ها خودداری کنید.

جذابیت‌ها، ما را به سمت خودشان می‌کشند، چرا که ما را به مرز احساسات نزدیک می‌کنند و اینجاست که می‌توانید مرز های بشریت را شناسایی کنید. از همین رو، ما از انجام یا تماشای ورزش های پر شور دچار هیجان می‌شویم. اما چیزی که مورد بحث ماست، تاکید یر زوایای تند و نور های شدید است.

زوایای تند در عکاسی حماسی
یکی از ساده ترین و شاید تاثیر گذارترین عناصر در عکاسی حماسی، استفاده از زوایای تند و عکاسی از زاویه‌ای خلاف تصور عموم است. این که دوربین را به صورتی قرار دهید، تا منظره مقابل‌تان متفاوت از چیزی که هست، به نظر بیاید. غالبا از بالا یا پایین نگاه کردن به سوژه، راه کار مناسبی برای رسیدن به این هدف است.

 

می‌توانید با استفاده از عکاسی به سمت بالا، تصاویری متفاوت از آن چه واقعا به نظر می‌رسند خلق کنید.

می‌توانید با استفاده از عکاسی به سمت بالا، تصاویری متفاوت از آن چه واقعا به نظر می‌رسند خلق کنید.

ساختمانی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، شاید در زندگی واقعی فقط شبیه یک جعبه شیشه‌ای به نظر بیاید. در صورتی که با این روش عکاسی بیشتر به یک جرم هندسی جذاب شبیه شده، که به سمت آسمان در حال حرکت است. این آزمایش ساختمان، روشی ساده برای نشان دادن تفاوت در نگاه و استفاده از یک زاویه متفاوت در عکاسی است، روشی که در بسیاری از قاب بندی ها به کار می‌رود.

استفاده از این زوایای افراطی جذاب است، زیرا بیننده را وادار به خارج شدن از یک نواختی و پشت سر گذاشتن ذهنیت معمول انسانی می‌کند. وقتی واقعا از بعد اندازه، کوچک تر از سوژه مورد نظرتان هستید، نگاه به سمت بالا کمک می‌کند حس اغراق و اندکی ترس را در بیننده به وجود آورید. این نوع عکاسی، احساس مهم‌تر یا حتی ترسناک‌تر بودن را قبل از این‌که به خود موضوع فکر شود، القا می‌کند. زمانی که عکاس روی زمین نشسته و به صورت زاویه دار با دوربین عکس می‌گیرد، می‌توانید حرکت خطوط به سمت آسمان را درک کنید.

این تکنیک فقط در عکاسی معماری کاربرد ندارد، بسیاری برای عکاسی از مناظر یا حتی پرتره از حس عظمت یا اهمیتی که قدرت یک زاویه تند به تصویر می‌دهد، استفاده می‌کنند

به طور خاص، عکاسی از اتومبیل ها اغلب شامل تصاویری است که از چند سانتی متری زمین گرفته می‌شوند، تا حس خاص بودن یا حتی پرخاشگری را به بیننده القا کنند. همچنین تصاویری که به سمت پایین گرفته می‌شوند، می‌توانند حس رها بودن یا حتی اضطراب را ایجاد کنند.

قاب تصویر را متفاوت ببندید!
کم یا زیاد کردن زاویه تصویر تنها راه چاره نیست. می‌توانید اندکی به خودتان زحمت بدهید و به سوژه مورد نظرتان نزدیک تر شوید! عکاسان پرتره معمولا از طریق نزدیک شدن افراطی به سوژه و ثبت تصاویر بسته‌تر،  برای عکاسی حماسی تلاش می‌کنند. نکته قابل توجه، تاثیر بیشتر این نوع نگاه، نسبت به تغییر زاویه دوربین است.

این یکی از راه‌ها در کنار چندین روش دیگر است که بیننده واقعا احساس می‌کند در کنار شخص داخل قاب ایستاده است. این روش قدرتمند، حس صمیمیت و تفاوت را در کار شما افزایش می‌دهد. به قول رابرت کاپا، که خودش یکی از اسطوره‌های این نوع عکاسی است: «اگر عکس های شما به اندازه کافی خوب نیست، به اندازه کافی نزدیک نیستید.»

یکی دیگر از روش های انجام عکاسی حماسی، استفاده از لنزهایی با دید وسیع یا اصطلاحا واید (Wide-Angle Lens) است. این نوع لنز به شرط آنکه درست از آن استفاده کنید، به شما اجازه می‌دهد تصاویری فراتر از آنچه چشم انسان توانایی دیدن در یک لحظه را دارد، ثبت کنید. با اینکه روشی دشوار در اضافه کردن حماسه به تصاویر است، اما بدانید اطلاعات بصری اضافه شده و تغییر دامنه دید، روابط و حس بهتری را ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که لنز همه گوشی های موبایل، از نوغ زاویه باز و با پوشش کسترده تصاویر است. نوع حرفه‌ای این نوع لنز، چشم ماهی یا Fisheye Lens نامیده می شوند.

شاید ابتدا با تماشای یک تصویر گسترده، حس حماسی به شما دست ندهد، اما چیزی که احساس تفاوت را در شما ایجاد می‌کند، همین زاویه دید فوق العاده و صرف اینکه چقدر می‌بینید است.

 

با استفاده از لنز های واید، دامنه دید بیننده را گسترش دهید.

چشم انداز افراطی (Perspective)
چشم انداز یا پرسپکتیو احتمالا همان‌طور که از قبل می‌دانید، حس فاصله یا عمق یک تصویر است. ما آن را با روشی که عناصر تصویر در بعد مسافت، از یکدیگر یا از دید ما فاصله می‌گیرند، می‌شناسیم.

به صورت نمادین خطوط جاده‌ای که به سمت افق در حرکت هستند، حس پرسپکتیو را القا می کنند. زمانی که شما، همین پرسپکتیو را کمی پرورش دهید، واقعا حماسی می‌شود. متداول‌ترین روش، یافتن خطوط موازی و سپس نزدیک شدن به آن ها و ایجاد حس افراطی در تصویر است.

با استفاده از این خطوط، روشی چشمگیر برای هدایت نگاه بیننده به سمت سوژه مورد نظر خود ایجاد می‌کنید، این‌گونه بیننده متوجه می‌شود هدف شما چیست و مقصود شما را درک می‌کند. تمام این موارد که ذکر شد در مورد زاویه دوربین بود، اما فاکتور مهم بعدی استفاده از نور است.

بازی با نور
نور خوب است، اما با نور حماسی می‌توانید کارهایی انجام دهید که در ترکیب معمول و روشن خود مشاهده نمی‌کنید. زمانی که نور به صورت افراطی در تصویر گنجانده می‌شود، احساس را به وجود می‌آورد. روش های بسیاری برای استفاده از نور پردازی شدید وجود دارد تا تاثیر زیادی در عکس شما بگذارد.

پرتو های نور، از آنجا که از آسمان می‌آیند، می‌توانند تاثیر زیادی در عکس های شما بگذارند.

مثلا برخی از مشهورترین هنرهای مذهبی دارای تابش نور از آسمان است. اما جدا از تعبیرات مذهبی، خورشید قدرت زندگی را در خود دارد. جای تعجب ندارد، وقتی می‌بینیم نور وارد یک تصویر می‌شود، یک ارزش عاطفی خاص را با خود به همراه می‌آورد.

این جوهر زندگی است. ترفند استفاده از نور آسمان این است که اطمینان حاصل کنید که این نور به شکلی متفاوت وارد لنز دوربین شما می‌شود. مه، دود، ابر یا غبار، همه شرایطی است که سوژه را در معرض اشعه های حماسی از نور قرار می‌دهد.

 

با ترکیب نور آسمان با ابر، غبار یا مه، عکسی حماسی را قاب بگیرید.

داشتن نور مصنوعی در پشت موضوع شما نیز می‌تواند روشی بسیار موثر در خلق درامی حماسی باشد. این نوع نور پردازی، تمایل به ایجاد یک شبح از چهره شما دارد، اما همچنین باعث می‌شود، بیننده از چیزی که نور، آن را درخشان می‌کند تعجب کند. یک نور مرموز که در شب به سمت ما می‌آید، می‌تواند قدرتمند، ترسناک و یا حتی فرا زمینی به نظر بیاید.

اعمال نور در حاشیه سوژه، باعث می‌شود شکل موضوع مورد نظرتان برجسته به نظر بیاید، که از پس زمینه تصویر به شکلی متفاوت و خارج از حالت عادی، جدا شده است. در حقیقت هنگامی که شروع به تماشای یک اثر حماسی می‌کنید، احتمالا موارد متعددی را مشاهده می‌کنید که تفاوت ها را رقم زده‌اند.

با ترکیب تکنیک ها، جادو کنید
استفاده از نور، برای هدایت چشمان بیننده و با ایجاد منحنی‌های حماسی یا خطوطی تاثیر گذار بسیار مفید است. اما اگر در هنگام بازی با نور، دوربین را نزدیک زمین کنید یا به هر روشی زاویه دوربین را تغییر دهید، تاثیری باور نکردنی در نتیجه کارتان خواهید داشت.

می‌توانید با ترکیب منظقی چند تکنیک اساسی و البته تمرین و آموزش، آثاری حماسی خلق کنید که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند.

 

با ترکیب تکنیک ها، عکس های حماسی خود را جذاب تر کنید.

از انجام کارهای جدید یا شکستن چند قانون معمولی عکاسی نترسید. تنظیمات دوربین را تغییر دهید و هر بار، نتیجه کارتان را مقایسه کنید تا به بهترین فرم ممکن دست پیدا کنید. در پایان، برای عکاسی حماسی از مناظر یا چشم انداز‌ها، از سه پایه هایی که قابلیت فنری و انعطاف دارند استفاده کنید، تا علاوه بر از بین بردن لرزش دوربین، بتوانید زوایای مختلف را امتحان کنید.

منبع: نورنگار

 

 

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت