۱۰ شغل مورد تهدید توسط هوش مصنوعی

۱۰ شغل مورد تهدید توسط هوش مصنوعی

برخی هوش مصنوعی را با ظهور اتوماسیون در چند دهه اخیر مقایسه می‌کنند، که در آن تمام صنایع توسط ماشین‌های روباتیک و خودکار تغییر شکل دادند. هوش مصنوعی نیز خبر از همین سرنوشت برای مشاغل اداری را می‌دهد و طبق گزارش اخیر گلدمن ساکس، تخمین زده می‌شود که هوش مصنوعی جایگزین ۳۰۰ میلیون کارگر انسانی شود.

در ادامه به بررسی ۱۰ شغلی می‌پردازیم که هوش مصنوعی می‌تواند آنها را کاملا نابود کند.

 ۱- حسابدارها
گام بعدی در توسعه مدل‌های جدید هوش مصنوعی، آموزش برنامه‌های تخصصی‌تر خواهد بود، تا آنها بتوانند بجای آموزش در طیف وسیعی از داده‌ها، مسیرهای هدفمندتری را دنبال کنند. یکی از هدفمندترین و امیدوارکننده‌ترین این مسیرها، ساختن یک هوش مصنوعی برای انجام وظایف اصلی حسابداری است. شغل حسابداران محدود به قوانینی واضح و قابل درک است، و این دقیقا همان چیزی است که برای آموزش یک هوش مصنوعی استفاده می‌کنید.

در حال حاضر شرکت‌های حسابداری مانند Sage برای خودکار سازی فرآیندهای خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و با پایدار و قابل اعتماد شدن این الگوریتم‌ها، نیاز به نیروی کار انسانی کاهش می‌یابد. اتوماسیون، کار حسابدارانی که در سطوح پایین کار می‌کنند را حذف خواهد کرد و این صنعت تنها به حسابرسان و ناظران ارشد برای بررسی کارهای انجام شده توسط هوش مصنوعی نیاز خواهد داشت.

۲- مدیران محتوا
در مورد بار عاطفی محتوای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر مطالب زیادی نوشته شده است. موضوعی که ناظران محتوای خود را مجبور می‌کنند تا عکس‌ها، ویدیوها و سایر محتواهای وحشتناک را فیلتر کنند تا بقیه، آنها را نبینند. بخش قابل توجهی از این کار قبلاً توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی بررسی شده است، اما اغلب، تصمیم نهایی باید توسط یک انسان گرفته شود. طبیعتا با پیشرفت این برنامه‌ها، تعداد تصمیمات انسانی کاهش می‌یابد و هوش مصنوعی روز به روز دقیق و دقیق تر می‌شود. با اینکه ما هرگز دوست نداریم کسی شغل خود را از دست بدهد، اما هر چقدر تعداد افرادی که مجبور هستند این اصلاحات وحشتناک را انجام دهند کمتر شود، بهتر است.

۳- معاونان و مشاوران حقوقی
این ایده قبلا مطرح شده که به هوش مصنوعی اجازه داده شود تا در دادگاه‌ها حاضر شده و پرونده‌ها را دنبال کنند، اما هنوز مطمئن نیستیم که هیچ الگوریتمی‌ آماده باشد تا در مقابل یک قاضی حاضر شود و یا حتی مشتری را پیدا نخواهید کرد که دفاع از پرونده خود را به دست یک هوش مصنوعی بسپارد. اما احتمالا زمانی که وکلا بفهمند تا چه حد می‌توانند از هوش مصنوعی در بررسی رویه قضایی برای تهیه خلاصه پرونده‌ها و احکامی ‌که به آن استناد می‌کنند استفاده کنند، رده‌های پایین‌تر شغلی در این زمینه، احساس آسیب‌پذیری خواهند کرد. هیچ پرونده‌ای بدون بررسی پیشینه‌های تاریخی و بدون کمک یک تیم که این کار را انجام دهند به دادگاه نخواهد رفت، و این کاری است که ماشین‌ها در انجام آن فوق‌العاده هستند. البته برای این شغل بخشی وجود دارد که نیاز به تفسیر دارد، و این کار را می‌توان به اعضای ارشد تیم سپرد.

۴- تصحیح کنندگان
همه می‌دانیم که توانایی ChatGPT برای تولید متون خوانا ثابت شده است، اما کیفیت واقعی آن متون می‌تواند بسیار ضعیف باشد. با این حال، از هوش مصنوعی می‌توان به عنوان یک مصحح برای متونی که توسط انسان‌ها نوشته شده است استفاده کرد. روش کار به این صورت است که در نرم‌افزارهایی مانند Google Docs که برای نوشتن و پردازش متون استفاده می‌شوند، زیر کلماتی که املای آنها غلط است یک خط قرمز کشیده می‌شود، و تصحیح این غلط‌ها، کاری است که به طور سنتی توسط انسان‌ها انجام می‌شده است. اما با گسترده شدن مجموعه داده‌های هوش مصنوعی، آنها می‌توانند به خوبی از عهده انجام این کار بربیایند.

۵- معامله گران
درک جریان آشفته بازارهای مالی کار سختی است، و افرادی که در راس این مشاغل هستند اغلب بر اساس غریزه و ادراک عمل می‌کنند. اما معامله‌گران سهام بانک‌های بزرگ، که در سطح مبتدی هستند و به تازگی از دانشگاه بازرگانی خارج شده‌اند، بیشتر وقت خود را صرف مدل‌سازی پیش‌بینی در برنامه اکسل و انجام مدیریت داده‌ها می‌کنند. این کاری نیست که اتکای زیادی به محاسبات مغز انسان داشته باشد، و انجام آن توسط هوش مصنوعی کارآمدتر خواهد بود؛ زیرا احتمال خطا کاهش یافته و هوش مصنوعی می‌تواند مدل‌سازی‌های مقایسه‌ای پیچیده‌تری را انجام دهد. افرادی با مشاغل سطح بالاتر و کسانی که در این بانک‌ها و صندوق‌ها نقش مهم‌تری دارند همچنان مورد نیاز خواهند بود، اما افراد پایین این هرم باید آماده باشند تا هوش مصنوعی خیلی زود جای آنها را بگیرد.

 ۶- تایپیست‌ها
این جایگزینی از مدت‌ها قبل آغاز شده است، زیرا الگوریتم‌های تشخیص صدا در دهه‌های گذشته با سرعت خیره‌کننده‌ای پیشرفت کرده‌اند. سیستم‌های تبدیل گفتار به متن برای اولین بار در سال ۱۹۵۲عرضه شدند، اما یادگیری ماشینی مدرن، سیستم‌ها را قادر ساخته تا مجموعه داده‌های عظیمی‌از گفتار انسان را برای ایجاد رونویسی صوتی فوق‌العاده دقیق و سریع دریافت کنند. مشاغل زیادی از جمله وکالت و روزنامه‌نگاری، به تایپ و تبدیل فایل‌های صورتی به نوشتاری وابسته هستند، و در آینده‌ای نزدیک تمام این کارها توسط ماشین‌ها انجام خواهند شد.

 ۷- طراحان گرافیک
از بین رفتن این شغل بسیار دردناک است، اما این واقعیت تلخی است که در حال وقوع است. مدل‌های هوش مصنوعی قبلاً توانایی ایجاد تصاویر در سبک‌های مختلف را نشان داده‌اند. طراحی گرافیکی، که اصول خاصی از رنگ، ترکیب و خوانایی را رعایت می‌کند، فرصت‌های زیادی برای آزمون و خطا داشته است. تصور کنید بتوانید یک متن و چند عکس را به یک هوش مصنوعی طراح بدهید و این هوش مصنوعی ده‌ها طرح مختلف برای یک مجله، بیلبورد، یا مطالب تصویری به شما ارائه دهد. وقتی مشتری طرحی را انتخاب می‌کند، تبدیل طرح انتخابی او به یک فایل نهایی و آماده چاپ کاری ساده است. ممکن است که تخیلات از بین رفته باشد، اما اکثریت قریب به اتفاق مشتریان طراحی، در وهله اول خواهان تخیل نیستند.

۸- خدمات مشتری (خدمات پس از فروش)
یکی از سرگرمی‌های آمریکایی‌ها شکایت از خدمات پس از فروش است، فرقی نمی‌کند که این خدمات از خارج برای آنها مهیا شود یا حتی ارائه‌دهنده آن انسان نباشد. همانطور که نرم‌افزارهای تبدیل متن به گفتار سریع‌تر و پیشرفته‌تر می‌شوند، پس باید انتظار داشته باشید کسی که آن طرف خط تلفن پاسخگوی شماست، هوش مصنوعی است. سرمایه‌گذاری بر روی هوش مصنوعی بسیار آسان‌تر از مرکز تماسی است که بسته به تعدادی از عوامل خارجی، هزینه‌های کارکنان آن غیرقابل پیش‌بینی است. همه ما به شنیدن پیغام‌های صوتی، هنگام تماس با شرکت‌ها و وصل شدن به منوهای مختلف پاسخگویی آنها آشنا هستیم و به آنها عادت کرده‌ایم. استفاده از سرویس خدمات مشتری که بصورت هوش مصنوعی باشد، گامی‌اجتناب ناپذیر است و صنایع نیز موافق این موضوع هستند.

۹- سربازان
تلفات جانی در عملیات نظامی، بار سنگینی برای یک کشور است. به همین دلیل است که استفاده از وسایل نقیله‌ای که از راه دور توسط انسان‌ها هدایت می‌شوند و همچنین سایر پیشرفت‌های تکنولوژیکی، به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. همچنین کسانی که به میدان‌های جنگ می‌روند، دچار آسیب‌های روانی می‌شوند که باید بتوانیم از وقوع آنها جلوگیری کنیم. تجهیزات جنگی خودکار، پدیده‌ای جدید نیستند. اما پیشرفت‌های فناوری، این امکان را ایجاد کرده تا هواپیماهای بدون سرنشین و سایر سلاح‌های جنگی، بتوانند بدون نظارت انسانی تصمیم گیری کرده و بجنگند. ممکن است جنگ جهانی سوم، جنگی بین ماشین‌ها با یکدیگر، یا جنگ ماشین‌ها با ما باشد!

۱۰- نویسندگان
تصور نکنید که همه متخصصان واژه‌شناس در دنیا، توسط قدرت هوش مصنوعی بیکار خواهند شد. هوش مصنوعی هنوز این توانایی را ندارد که بتواند رمانی ارزشمند در مورد شرایط انسان‌ها بنویسد. اما می‌تواند نوشته‌های زیادی فقط برای پر کردن فضای رسانه‌ها، جلب رضایت موتورهای جست‌وجو و شاید برای ارائه اطلاعات مفید تولید کند. برخی از رسانه‌ها قبلاً از برنامه‌هایی مانند ChatGPT برای نوشتن مقالات و پست‌های وبلاگ استفاده می‌کردند. با اینکه آنها تابحال به نتایج عالی نرسیده‌اند، اما در حال نزدیک شدن به نتیجه دلخواه هستند. اگر برای شما حجم مطالب تولیدی مهمتر از کیفیت است، هوش مصنوعی پیشنهاد جذابی برایتان خواهد بود. فقط امیدوار باشید که یک هوش مصنوعی کلماتی را که در حال حاضر مشغول خواندن آن هستید را ننوشته باشد!

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت