تکلیف حساب‌های آنلاین ما پس از مرگ

تکلیف حساب‌های آنلاین ما پس از مرگ

اگر شماره موبایل فرد متوفی، در حساب خانوادگی شما وجود دارد، می‌توانید با ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه تماس بگیرید، تا شماره به شما منتقل شود. این به شما امکان می‌دهد رمزهای عبور را بازنشانی کنید و به درخواست‌های احراز هویت پاسخ دهید.

حجم شگفت‌انگیزی از فعالیت‌های ما، اکنون به صورت آنلاین انجام می‌شود، به خصوص مسائل مالی، اما پس از مرگ صاحب یک حساب آنلاین، چه اتفاقی برای حساب وی می افتد؟ اگر آن حساب‌ها با رمزهای عبور قوی و احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) محافظت شوند، ممکن است هیچگاه بستگان چنین افرادی امکان دسترسی به حساب‌هایشان را پیدا نکنند.
 
خبر خوب این است که اکثر موسسات مالی، رویه‌های مشخصی برای رسیدگی به مرگ نابهنگام کاربرانشان دارند.

اگر خویشاوندان بتوانند گواهی فوت مناسب را تحویل دهند، هر کسی که دارایی فرد متوفی را مدیریت می‌کند، می‌تواند به حساب‌های بانکی، حساب‌های بازنشستگی، بیمه‌نامه‌ها و سایر دارایی‌های وی دسترسی پیدا کند.
 
ساده‌ترین راه برای انجام این کار، نوشتن نام کاربری و رمز عبور حساب‌های ایمیل و پس‌کد تلفنی است که درخواست‌های احراز هویت را دریافت می‌کند؛ اگر از ابزار یک مدیر رمز عبور (password manager) استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌هایی برای دسترسی به محتوای آن نیز درج کنید. آن سند را در مکانی امن با سایر اوراق مهم از جمله وصیت‌نامه و بیمه‌نامه زندگی خود نگهداری کنید. و اطمینان حاصل کنید که بستگان مورد اعتماد شما بدانند کجا باید آن اسناد را جستجو کند.

اگر یکی از آن اعضای خانواده فوت کند و رمز عبور و کد پین مورد نیاز برای باز کردن قفل حساب‌ها را نداشته باشید چطور؟
اگر شماره موبایل فرد متوفی در حساب خانوادگی شما وجود دارد، می‌توانید با ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه تماس بگیرید، تا شماره به شما منتقل شود. این به شما امکان می‌دهد رمزهای عبور را بازنشانی کنید و به درخواست‌های احراز هویت پاسخ دهید. اگر شما به حساب موردنظر دسترسی ندارید، مجری دارایی، می‌تواند برای انجام این انتقال با شرکت ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه تماس بگیرد.
 
برای انواع دیگر حساب‌ها، از جمله ایمیل و رسانه‌های اجتماعی، با موانع جدی‌تری مواجه خواهید شد. به عنوان مثال، گوگل می‌گوید که می‌تواند محتوایی را از حساب کاربر متوفی در اختیار اعضای خانواده قرار دهد، اما رمز عبور یا سایر جزئیات ورود به سیستم را ارائه نمی‌کند.

فیس‌بوک نیز خط‌ مشی مشابهی دارد. اپل، در صورتی که متوفی یک مخاطب قدیمی (Legacy Contact) راه‌اندازی کرده باشد و شما آن کد و همچنین گواهی فوت را داشته باشید، به شما امکان دسترسی به برخی از انواع محتوا (عکس‌ها، پیام‌ها، یادداشت‌ها و غیره) را می‌دهد. اما اپل به وضوح می‌گوید که تنها راهی که می‌تواند قفل رمز عبور آیفون (passcode lock) را حذف کند، از طریق پاکسازی دستگاه است.

منبع: ایتنا

نظرات (0)

هنوز نظری ارسال نشده است

0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت